Hamburg Havenstad. - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Hamburg Havenstad. - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Hamburg Havenstad.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

16 Juli 2018 | Duitsland, Hamburg

Hamburg Havenstad.

Maandag 16 juli, van Drage naar Hamburg over 45 km.

Omdat het vandaag maar een korte rit zou zijn ben ik pas om 09:00 van start gegaan. Dit had ook een beetje te maken dat mijn tent vochtig was en heb deze in de vroege ochtendzon wat laten drogen.

Toch maar even voor de zekerheid gevraagd aan de receptie of het pont wel vaart anders moest ik terug want bij het plaatsje Hoopte stopt aan een kant de Elbe route. Gelukkig was dat zo omdat dit een grote overgangsplaats is over de Elbe dus hoefde ik niet terug om over de brug te gaan.

Het was rustig weer de zon was al vroeg op dus het beloofde een mooie dag te worden. De Elbe lag er rustig bij en bij het dorpje Stöckte was de Elbe mooi breed om een foto te maken. Ook kwam ik langs een boerderij, niet met koeien of varkens maar met behoorlijk wat Alpaca’s een mooi gezicht om deze dieren rustig te zien grazen.
Bij Hoopte aangekomen moest ik 5 minuten wachten op het pont en voor 3 euro bracht het je naar de andere kant toe naar Zollenspieker, daar stond Hamburg centrum al aangegeven.

Van een echtpaar dat op de camping in Potsdam lag had ik te horen gekregen dat er midden in de stad op de Elbe route een jeugdherberg was. Ben dan wel niet meer de jongste maar ook ik kan daar terecht had men gezegd. Dus al vroeg in Hamburg aangekomen ben ik de Jeugdherberg gaan zoeken. En inderdaad deze ligt aan de haven in Hamburg. Het is Jeugdherberg “Auf dem Stintfang” met 357 bedden. Daar aangekomen en mij gemeld te hebben kon ik een kamer krijgen van 6 personen. Nou ik was wel wat gewend na de eerste tocht naar Santiago de Compostela dus ik dacht het kan nooit erger worden. Ik moet zeggen het ziet er schoon en keurig uit en alles werkt met een pasjessysteem van de eerste deur dat je binnenkomt tot aan de kamerdeur toe en een kluis op de kamer. Dus geen slechte keuze.

Vanmiddag heb ik de stad verkent en natuurlijk ook foto’s gemaakt. Het is een echte havenstad want alles is omringt met water. Het was behoorlijk warm vandaag dus op tijd drinken. En veel toerisme en de vraag of je geen boottocht of rondrit wilt maken.
Na een stadsplattegrond te hebben bemachtigd ben ik aan de wandel gegaan en kwam uit in de “Speicherstadt” letterlijk vertaald “stad van de magazijnen” hierin zijn verschillende musea gevestigd en bedrijven. Het is ook het grootste aaneengesloten magazijnen complex van de wereld.
Daarna door naar de St. Nikolaikerk. Het is geen kerk meer maar een ruïne waarvan de toren nog intact is gebleven en de rest van de kerk verwoest is in de Tweede Wereldoorlog. Ook hier een klein monument ter nagedachtenis van de Tweede Wereldoorlog. Het had te maken met de Sandhostel gevangenis. Het was in 1945 een van de grootste gevangeniscomplexen van de nazi’s en waar meer dan 50.000 mensen uit allerlei landen de dood vonden. Het beeld is geplaats op de originele stenen van de gevangenis. Deze gevangenis was voor 10.000 mensen ook het laatste station voordat ze naar een concentratiekamp gingen.

Van het ene wat verwoest is naar het andere gebouw wat er trost en schitterend bij staa,t het Stadhuis van Hamburg. Het is gebouwd tussen 1886 en 1897 nadat het in 1842 was afgebrand. Het gebouw heeft 647 kamers en een mooie binnenplaats met fontein.

Vanavond nog even naar de wijk Sankt Pauli wat bekent is om de Reeperbahn waar ik mij even laat masseren en alle spiertjes lekker los laat maken, (grapje meiden)zodat ik morgenvroeg weer fris en fruitig verder kan richting Nederland

Tot morgen
Pierre

  • 16 Juli 2018 - 19:13

    Leo Van Turnhout:

    Hoi Pierre,

    Aan de mooie plaatjes te zien heb je inderdaad prima weer gehad. Dat maakt, ondanks de hoge temperaturen, het leven toch een stuk vrolijker. Je hebt het toch maar weer mooi geflikt....Hamburg gehaald. Nou, chapeau Pierre. Toch een klasse prestatie.

    Ook hier geweldig mooi weer. De thermometer gaf hier vandaag 33 graden aan. Dat begint links en rechts wel zijn gevolgen te krijgen. De extreme droogte zorgt helaas ook voor problemen. Dus niet iedereen is blij. En dan rijdt ik vandaag na het werk naar huis en hoor ik op de radio dat het volgende week jawel 40 graden kan gaan worden. Het mot nie gekkur worru!! Ik ben benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben.

    In ieder geval hoop ik niet dat jij die hittegolf ook over je heen krijgt, want dan kan je beter een dagje in de schaduw blijven, ergens op een camping met een kratje koud bier.

    Toch weer dapper dat je weer voor een jeugdherberg hebt gekozen. Ik herinner me de ervaringen van Santiago nog heel goed en hoop dat het deze keer beter uitpakt.

    In ieder geval een goede nachtrust gewenst en tot morgen.

    Gr. Leo

  • 16 Juli 2018 - 19:47

    Herman Kockx:

    Pierrot een goede avond
    Sankt Pauli of de Reeperbahn is nog maar een schijn van het verleden

  • 16 Juli 2018 - 20:29

    Wim R:

    Hallo Pierre,
    Vandaag 5 verhalen met foto's ineens. Als je dat achter elkaar ziet, de grandeur van Potsdam, de eenzaamheid daarna, de oude scheiding van Oost en West, nog maar bijna 30 jaar geleden; in een kwartier waar jij 5 dagen over deed. De stadjes aan de Elbe, de Taiwanees, de muzikanten. Volgens mij ervaar je ook hoe prettig en dienstbaar die Duitsers zijn. Wat je in Hamburg zag is inderdaad heel treffend. En de Elbphilharmonie? Dit enorme cultuurhuis met heel aparte architectuur was nog in aanbouw toen wij er waren. Hamburg is niet alleen een gemeente maar ook een stadstaat. Heel vooruitstrevend. Ze willen al heel snel energieneutraal zijn daar.
    Ik wens je een fijne terugtocht richting ons bloedhete Nederland, met leuke ontmoetingen onderweg.
    Wim

  • 16 Juli 2018 - 20:34

    Patricia:

    Jeetje Pierre, je hebt al heel wat km's afgelegd. Mooi verhaal en inderdaad met mooie foto's. Ik blijf je volgen. Hartelijke groet!

  • 17 Juli 2018 - 10:35

    Tonneke:

    Ha Pierre
    Ik hoor dat het goed met je gaat kreeg ineens 5 verslagen binnen.
    Je bent alweer bijna thuis je hebt weer veel gezien en mooie verslagen gemaakt.
    Nog veel fiets plezier en hoop je snel weer te zien.gr Tonneke

  • 17 Juli 2018 - 16:33

    Ton Van Mierlo:

    Ik was even de weg kwijt, hoorde een tijdje niets en dan weer 5 complete reisverslagen. en net zoals Wim als schrijft, jij trapt er 5 dagen over en wij ongeveer 20 minuten.
    Tijdens mijn fietstocht naar Zweden heb ik Hamburg compleet door kruist. Jongens wat een intens grote stad, Ik heb daar 45km van zuid naar Noord getrap ( incl de havens). Een imposant geheel die havens. Let wel op, mocht je in het havengebied verzeild raken, fietsen is daar niet echt prettig. de vrachtwagens hebben geen interesse in fietsers.
    Ik wens je van uit het broeierige Helmond een veilige reis en genieten van de mensen op je pad.

  • 17 Juli 2018 - 20:14

    Cor:

    Weer van alles meegemaakt en wij beleven het idd in een notendop. 'Hamburgverhaal'.......
    Tsjah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 49875

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: