Vitejte v Ceské republice - Reisverslag uit Stebnice, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Vitejte v Ceské republice - Reisverslag uit Stebnice, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Vitejte v Ceské republice

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

27 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Stebnice

Vitejte v Ceské republice

Woensdag 27 juni, van Fichtelberg naar Stebnice(cz) over 72 km

Vandaag een korte etappe want de campings liggen ver uit elkaar. Maar dat is niet erg want dan heb ik meer tijd om rond te kijken en de klimmetjes wat rustiger aan te doen.
De eerste 16 km zijn geweldig om te fietsen, alleen maar door de bossen. Het enigste wat je hoort is de wind en de vogels die fluiten. Ik kom maar één dorpje tegen in die 15 km en wel Mehlmeisel

Als ik de bossen achter mij laat begint het serieuze werk en zijn er weer klimmetjes van 1,5 en 2 km waarvan sommige stukken tegen 8% . Dus na zo’n klim toch maar weer even op adem komen door rustig aan te doen. Meestal volgt er ook een afdaling dus dan kun je ook wat bijkomen. Bij het dorpje Elisenfels krijg ik een klimmetje van 100 meter tegen 15% tot 20%. Gelukkig stond het aangegeven in het routeboek dus ik was er op voorbereid toen ik de hoek omging. Als ik de stad Arzberg verlaat stop ik bij de Aldi om wat verse broodjes, Croissants en een blikje Goulashsoep te kopen, want je weet maar nooit wat er onderweg kan gebeuren.
Voor ik het plaatsje Schrinding binnen fiets kom ik langs een oude verlaten fabriek. Het blijkt een oude Potteriefabriek te zijn. We komen steeds dichterbij de grens want de plaats Cheb staat al aangegeven. Er loopt een fietspad langs het spoor richting Cheb en na ongeveer 4 km zie ik het grensteken staan, het is een Obelisk met daarin gedenk-bordjes met namen van kinderen en volwassenen die het gemaakt hebben. Dat is alles van de grens, dus toch maar even een “selfie” gemaakt van dat bijzondere moment. Ook dit fietspad is niet vlak dus na de zoveelste “bult” stop ik om een paar broodjes te eten met kaas en jam.

Als ik het fietspad verlaat en de weg op fiets merk je wel dat je in Tsjechië bent, het is niet druk op de weg maar de auto’s die er rijden hebben er wel de vaart in. Het wordt in een keer donker en er vallen een paar druppels dus de regenjack aangedaan en 5 minuten geschuild. Daarna was het over en kon de regenjack weer uit.
De plaats Cheb is een grote stad met en rijke historie en een oude vestingstad. De Duitse kolonisten dreven hier handel met Beieren en Bohemen. Het marktplein is een beschermd stadsgezicht met mooie versierde gevels en 11 koopmanshuizen uit de 13e eeuw. Op het moment dat ik er kom heb ik even het gevoel dat ik een dag te vroeg ben om onthaald te worden want er worden tribunes opgezet en met is bezig met muziekinstallaties en een podium, dus fiets ik maar door. Ik moet wel kiezen want de campings liggen ver uit elkaar dus besluit ik om na Cheb nog een paar kilometer door te fietsen en dan van de route af te gaan om naar een camping te gaan in Stebnice. Ik ben er wel vroeg, maar heb daardoor alle tijd om mijn tent op te zetten en de was te doen.

Morgen is het nog een dag klimmen, maar daarna wordt het rustiger en gaan we richting Praag

Tot morgen
Pierre

  • 27 Juni 2018 - 18:29

    Els:

    Hi Pierre, elke keer weer leuk om je verslag te lezen en de foto’s te bekijken.
    Hopelijk heb je de komende dagen net zo’n geweldig weer als we hier hebben
    De wereld ziet er gewoon beter uit als de zon schijnt.
    Nou op naar Praag ! Veel plezier.

  • 27 Juni 2018 - 19:03

    Herman Kockx:

    Pierrot een goede avond
    Welke emoties jij niet losweekt bij mensen!!!!!!
    Na mijn studietijd aan de Univ heb ik nog stage gelopen bij een porceleinfabriek in Arzberg! Vanuit de fabriek kon je de wachttorens zien met de mitrailleurs!! Zij kenden enkel broodsoep! Het enige wat zij hadden was een verwarmd olympisch open lucht zwembad . Het was de tijd toen de muur nog niet gevallen was.
    Ik hoop dat je morgen mooi weer hebt want dat fietst toch aangenamer

  • 27 Juni 2018 - 20:28

    Leo Van Turnhout:

    Ahoj Pierre,

    Goed bekeken zo’n kortere rit, vooral met die toch behoorlijk stijle klimpartijen. Mooie foto’s uit een mooi gebied. Dat is genieten. Het weer wordt beter, hier is het ook alweer 2dagen tegen tropicana aan. En morgen......incl het weekend...... op naar de 30 graden. Niet al te ideaal om te fietsen zoals jij het doet, maar wel zoals wij het doen. Rustig aan!

    Zorg met die goulashsoep dat je voldoende toiletpapier bij hebt. Kan soms flink tekeer gaan, dat spul in je lijf

  • 28 Juni 2018 - 07:26

    Robbert Van Hout:

    Goedemorgen Pierre,

    Iedere ochtend als ik om 08.00 uur weer achter mijn computer op kantoor zit, lees ik eerst even jouw verslag van de dag.
    Ik denk om het gevoel van vrijheid zelf ook even te voelen hahahha

    Ik lees ze met veel plezier en top dat je al in Tsjechië bent.
    Heel veel plezier, geniet ervan.

    Gr Robbert

  • 28 Juni 2018 - 15:55

    Tonny Wouters:

    Mooi verslag Pierre s6 verder gr tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 49790

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: