Het lijkt wel herfst - Reisverslag uit Konstantinovy Lázně, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Het lijkt wel herfst - Reisverslag uit Konstantinovy Lázně, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Het lijkt wel herfst

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

28 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Konstantinovy Lázně

Het lijkt wel herfst

Donderdag 28 juni, van Stebnice naar Konstantinovy Lazne over 69 km

Zomer!, het lijkt wel herfst, geen zon, wind, héél véél wind en vanaf 12:30 uur regen. En dan te bedenken dat het in Nederland 30 graden is, maar goed.

Vanochtend weer op tijd opgestaan om te zorgen dat ik op tijd op de fiets zat. Ik hoopte op goed weer, dan kan mijn tent op de volgende camping drogen, want deze moest ik vochtig inpakken.

En ik wist dat ik meteen aan de bak kon want toen ik gisteren naar de camping fietste, hoefde ik bijna niet te trappen omdat het naar beneden liep. Dus vanmorgen was het andersom, maar dan ben je ook meteen wakker. Vandaag zou een van de laatste etappes worden waar veel geklommen moest worden en zoals jullie mij vertelde zou het in Nederland tropisch worden dus ik dacht dan zal het hier ook wel zo zijn.
De eerste 25 kilometers waren redelijk goed te doen en het waaide maar een klein beetje. Toen ik bij de plaats Marianske Lazne, wat een mooie statige stad is en een wereldberoemd kuuroord, want deze plaats ligt aan de rand van een natuurreservaat waar 40 bronnen zijn ontsprongen, om 10:45 uur binnen fietste dacht ik aan een eerste stop met een ontbijtje.
Toen ik een terrasje had gevonden bestelde ik een Englisch breakfast. Ik dacht als ik een goede bodem heb dan kan ik de rest van de dag wel aan. En na dinsdag Uiensoep, woensdag Goulashsoep en dan vandaag witte bonen erbij dat moet die turbo wel een keer gaan werken.

Om de plaats Marianske Lazne te verlaten moest ik 150 meter klimmen en dat koste veel moeite want het begon veel harder te waaien tot bijna storm toe toen ik bijna boven was. Ik had moeite om mijn stuur recht te houden anders werd ik van het grindpad afgeblazen. Ik dacht toen ik naar de lucht boven mij keek, dit wordt geen zomerse dag met 30 graden. Het bleef maar steeds harder waaien. Toen ik bij het klooster Tepla aankwam vielen ook de eerste druppels. Ik dacht nog even dat het Wijwater was omdat ik bij het klooster aan was gekomen.

Even een stukje historie over het mooie klooster Tepla. De historie gaat terug tot 1193. Het klooster is twaalf keer geplunderd, brandde zes keer af en maakte twee pestepidemieën mee en dreigde zes keer te worden gesloten, maar in 1990 heeft het weer zijn oude bestemming terug gekregen.

Als ik het klooster weer verlaat twijfel ik of ik mijn regenjack aan zal doen. Dan krijg ik een berichtje van Els mijn schoonzus. Ik denk, even lezen en ze laat een grafiekje zien van het weer de komende dagen in Helmond. Ik vloek een keer en denk, niks regenjack aan fietsen verdomme.

In het routeboek staat: Na Klaster Tepla krijgen we een paar pittige klimmetjes en kunnen we genieten van het mooie rustige landschap en uitzichten. Nou dat eerste klopt dat heb ik gemerkt maar het laatste, dan toch als het mooi weer is en de zon schijnt en niet als het regent en hard waait.

Op een gegeven moment ben ik het zat om te vechten tegen de wind en de regen en besluit ik de eerst beste camping op te zoeken en deze kom ik tegen net voor de plaats Konstantinovy Lazne, het is camping La Rocca en ze hebben er ook kleine huisjes. Nou ik heb denk ik een van de eerste en volgens mij van bouwjaar 1940, maar goed ik lig droog en het is iets warmer als mijn tent.

Morgen weer door naar de volgende camping.

Tot morgen
Pierre

  • 28 Juni 2018 - 16:50

    Herman Kockx:

    Pierrot, pierrot
    Wat heb je in je leven verkeerd gedaan om zulk weer te krijgen bij het fietsen !! Zoals gemeld izijn het hier tropische temperaturen. Wij hebben zonet kleinkind nummer 3 verwelkomt. Even schattig als zijn grootvader

  • 28 Juni 2018 - 17:00

    Tonneke:

    Hoi Pierre wat erg dat jij zo ń slecht weer hebt.
    Inderdaad hier is het weer goed.
    Maar jij slaat je er goed doorheen .
    Had je al een keer een bericht gestuurd maar ik was vergeten op verzenden te drukken.
    Wat heb je weer mooie verhalen.
    Je moet een boek gaan schrijven.
    Nou hoop dat het weer beter word zal een kaarsje voor je aan stekken.
    Veel fiets plezier Gr Tonneke xxxx

  • 28 Juni 2018 - 19:02

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Zo ken ik je weer, ff flink van je afblazen en zeggen wat je op jouw tong hebt liggen.
    Tja, een oud maar veel gezegde is dat je krijgt wat je toekomt (ik hoor het je nog zeggen), of bijvoorbeeld: had je maar een vak moeten leren. Maar dit gun ik je echt niet.

    Ook dat mooie weer van hier ga jij ook krijgen.
    Zie hieronder:
    Konstantinovy Lázně, Tsjechië
    do, Buien
    Buien17°C|°F
    Neerslag: 40%
    Luchtvochtigheid: 87%
    Wind: 10 km/h

    DO
    Buien
    17°
    14°
    VR
    Plaatselijk bewolkt
    26°
    11°
    ZA
    Zonnig
    20°

    ZO
    Overwegend zonnig
    19°

    MA
    Zonnig
    22°

    DI
    Overwegend zonnig
    26°
    12°
    WO
    Overwegend zonnig
    24°
    13°
    DO
    Overwegend zonnig
    25°
    14°
    VR
    Verspreide regenbuien
    25°
    14°
    ZA
    Buien
    24°
    14°
    weather.com
    Feedback

    Dus volgende week vrijdag en zaterdag weer wat vochtigheid.

    Maar dat kan snel veranderen.

    Succes morgen en voor vanavond een goede nachtrust.

    Gr. Leo

  • 28 Juni 2018 - 21:41

    Caat:

    Hi Pierre,

    Tjonge jonge wat een weertje daar he?.....pfffff hier is het bijna niet uit te houden!!.....mooi om je reisverslagen iedere dag weer te lezen. Leuk hotelletje heb je nu....nostalgie haha....het weer wordt beter Pierre, dus dat komt ook wel weer goed. Nog veel fiets plezier en ik blijf je verslagen met enthousiasme volgen!!....succes Xx

  • 29 Juni 2018 - 08:59

    Patricia Voogt:

    Zware dagen heb je gehad , maar voor de thuisblijvers heerlijk om te lezen. Mooie foto's en wat ik begreep is het goedkoper leven. Op naar het zonnige fietsen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 49850

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: