Wat een geweldige dag. - Reisverslag uit Dobřív, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Wat een geweldige dag. - Reisverslag uit Dobřív, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Wat een geweldige dag.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

29 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Dobřív

Wat een geweldige dag.

Vrijdag 29 juni, van Konstantinovy Lazne naar Dobriy over 83 km

Vanmorgen weer op tijd vertrokken want het weerbeeld zag er goed uit, goed gezien weerman Leo, en ik was toch vroeg wakker. En als de temperatuur om 08:00 uur al 18 graden aangeeft dan is het ideaal fietsweer. Toen ik het dorp uit fietste zat ik al weer meteen in de bossen en het begon goed met een mooie afdaling. Echter als je gaat dalen weet je ook dat je weer een keer omhoog moet en dat was ook zo tot twee maal toe met een klim van 12%. Maar je merkt dat je s ’morgens nog fit bent en dat het mij goed af ging dus dat was een meevaller.

Wat ook opvalt en Mario had het mij al verteld is, dat er heel veel fruitbomen langs de kant van de weg staan waar je zo de appels en de kersen van kunt plukken. De appels zijn nog niet rijp maar de kersen wel en deze heb ik dan ook een paar geplukt en op gegeten.

Bij de plaats Mest Toukov ben ik gestopt bij de plaatselijke kruidenier en heb daar heerlijke verse broodjes gekocht en bananen.
Toen ik weer door de bossen richting Plzen fietste kwam ik weer een monument tegen. Er stond niets bij maar het kreeg wel veel aandacht en denk dat het een verkeersslachtoffer is geweest want er werd behoorlijk hard gereden op deze weg. Ik ben blij dat ik dit jaar een spiegel op mijn fiets heb gezet want dat geeft toch meer rust en zie je wat er achter je aankomt.

Het is bijna middag als ik Plzen binnen fiets en de temperatuur de 30 graden aantikt.
Plzen is een grote stad en is gevormd door bier en bommen en ligt tussen vier rivieren in. In de negentiende eeuw ontstonden hier twee bedrijven die Plzen wereldberoemd hebben gemaakt. Het zijn machinefabriek Skoda en brouwerij Pilsner Urquell. Skoda werd een van de grootste wapenleveranciers van Europa en was in de Tweede Wereldoorlog doelwit van de geallieerde bombardementen. Er staan schitterende gebouwen en een Joodse Synagoge die de op drie na grootste van de Wereld is. De St. Bartholomeus kerk heeft de hoogste toren van Tsjechië.
En natuurlijk de brouwerij. Als je door de triomfboog fietst kom je uit bij de ingang van de Pilsener Urquell brouwerij. Aan de linkerkant ligt het proeflokaal “Na Spilce” waar het best druk was en gezellig maar ik heb het toch maar overgeslagen anders ben ik bang dat er van het fietsen niet veel meer van terecht zou zijn gekomen.

Op het plein kom ik ook een Nederlands echtpaar tegen, Dirk en Els van Slingerland uit Apeldoorn en zij fietste van Berlijn naar Dresden, daarna naar Praag en nu naar huis en ze waren zeer enthousiast wat zij allemaal hadden gezien. Na ruim een uur rond te hebben gefietst verlaat ik de stad weer en vervolg ik mijn route via Ejpovice . Daar langs het fietspad bij een meertje was een fietsrustplaats dus daar heb ik heerlijk genoten van mijn eerste Pilsener Urquell en het smaakte voortreffelijk.

Dan fiets ik verder naar de plaats Rokycany die ook een historie heeft want deze plaats werd in 1784 vrijwel geheel verwoest door brand. De kerk van “Sneeuw Maria” is in geheel gotische stijl herbouwd en het centrum van de stad is nu een beschermd monument.

Na Nova Hut en Hradek kom ik in de plaats Dobriy waar een oude jeugdherberg is met een klein veldje voor kampeerders en daar sta ik nu.

Morgen nog 86 km en dan ben ik in Praag

Tot morgen
Pierre

  • 29 Juni 2018 - 19:45

    Karin & Peter :

    Hoi Pierre,
    Mooi verslag, fijn dat het weer ook wat beter is. We volgen je op de “fiets” i.p.v. op de voet. Het pilsje heb je ook wel verdiend. Veel fietsplezier nog.
    We kijken uit naar de mooie foto’s van Praag.
    Groetjes uit Olympia, de bakermat van de olympische spelen,
    Karin & Peter

  • 29 Juni 2018 - 20:35

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Nou, ik ben beslist geen weerman, maar leef met je mee. Dus ik probeer qua weer ook jouw route te volgen en je de informatie te geven die je misschien niet hebt.
    Zoals je hebt kunnen zien ziet het er de komende week positief voor je uit. Mooi, dat fietst een heel stuk beter dan al die wind en regen.

    Hier is het ook behoorlijk tropisch en in het weekend gaat het helemaal los (30 graden +).
    Dit weekend pakken we ook weer de fiets, niet zo’n afstanden als jij aflegt, maar toch en op tijd aanleggen.
    Ik had toch op zijn minst verwacht dat je bij Urquel toch ook even bent gaan proeven. Verser kun je het niet krijgen. Beetje Brabander.........

    Orgen ga je jouw doel bereiken....... Veel plezier en tot morgen.

    Gr. Leo



  • 29 Juni 2018 - 20:54

    Wim R:

    Beste Pierre,

    Ongelofelijk dat je gister door herfstachtig weer met veel ellende moest doorfietsen en dat het nu weer op zijn Hollands is, althans ook profiterend van het hogedrukgebied. Wat een mooie route vandaag met indrukwekkende Tsjechische geschiedenis. Morgen het eerste hoogtepunt: Praag. We kijken al uit naar je wetenswaardigheden in deze bijzondere stad. Ga lekker op je gemak ontdekken en genieten. Ze hebben daar ook Urquel uit Pilzen. Fijn de foto's ter illustratie. We kijken al weer uit naar morgen.
    Jacqueline en Wim

  • 29 Juni 2018 - 22:08

    Petrie:

    Nog even en dan ben je al in Praag. Chapeau weer Pierre. Mooi om allemaal te lezen wat je tegenkomt. Nog een fijne rit tot Praag. Lekker genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 49792

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: