Van Labe naar Elbe - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Van Labe naar Elbe - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Van Labe naar Elbe

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

05 Juli 2018 | Duitsland, Dresden

Van Labe naar Elbe.

Donderdag 5 juli, van Decin naar Dresden over 76 km.

De nacht was niet rustig. Niet alleen het verkeer wat over de brug raasde, maar ook het verhaal van Ton spookte nog door mijn hoofd.
Ton was voor de stad Litomerice afgeslagen naar Terezin. Terezin is Tsjechisch voor Theresienstadt wat een vestigingsstad was maar in de oorlog door de Gestapo is omgebouwd tot getto en concentratiekamp. Ton had daar nu met eigen ogen de treinrails, de betraliede loodsen, de ovens van het crematorium, onderzoekkamers met granietenbladen met afvoerputjes en een kerkhof met duizenden genummerde stenen gezien. Dit alles had hem behoorlijk aangegrepen en samen hebben daar nog een tijdje bij stil gestaan. Misschien maar goed dat ik dit niet heb gedaan.

Maar goed om 8:00 uur weer op de fiets om naar Dresden te fietsen. Het was even zoeken na het verlaten van de camping want er was meteen een omleiding. Maar die heb ik al meer meegemaakt dus het hek maar weg geschoven en toch maar door gereden. Echter deze keer was het wel raak want het was de fietsbrug die gerenoveerd werd en waar geen balk meer op lag dus ik moest wel terug. Na even zoeken dan toch weer de route gevonden om heerlijk rustig langs de Labe te fietsen.
Na een tijdje gefietst te hebben aan de linker kant van de Labe moest ik naar de andere zijde, niet over een brug maar met een pontje, maar de man was nog volop bezig met het schouwen van kratten en andere zaken voor de andere kant dus ik moest maar even geduld hebben. Ik bood nog aan om te helpen maar dat was niet nodig dus alles op zijn tijd en ben ik maar op het bankje gaan zitten. Het was weer echt genieten op de fiets en uiteindelijk kom je dan bij de het plaatsje Schmilka waar de grens is tussen Tsjechië en Duitsland. Dus mijn laatste 80 kronen opgemaakt aan drinken en fruit en daarna de grens over waar de naam Labe dus veranderd in Elbe.
Je merkt dat het een populaire fietsroute is van je komt veel fietsers tegen en ook veel bootje, kano’s en passagiersboten die over de Elbe varen. Onderweg heb ik weer mooie gebouwen gezien en ook lekker even aan de waterkant gezeten om mijn broodjes op te eten. Net voor ik Dresden binnen fiets zie ik aan de overkant van de Elbe een paar prachtige kastelen waar ik toch even een foto van moet maken.

Ongeveer 3 km van het centrum zit ik nu een sober maar knus hotelletje voor twee dagen zodat ik morgen de stad Dresden kan gaan verkennen.

Tot morgen
Pierre

  • 06 Juli 2018 - 14:58

    Leo Litjens:

    Hoi Pierre,
    Erg fijn om te lezen hoe goed het met je gaat en dat je zo geniet van alles. Ook lekker dat het mooi weer is. Dat maakt alles ook wel relaxt, lijkt me.
    Via de foto’s zien wij ook een beetje van het landschap waar je doorheen fietst en ook dat is kalm en rustig.
    Ik wens je nog veel plezier in Dresden.

    Groet,
    andere Leo

  • 06 Juli 2018 - 16:14

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Ja, het zal veel indruk gemaakt hebben bij Ton. Er is in de oorlog heel wat gebeurd en als je er dan zo mee geconfronteerd wordt, heeft dat impact. Zo zijn er op de hele wereld nog restanten van veel leed, maar wel goed dat ze er zijn om nooit te vergeten wat er gebeurd is en om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd. Dit laat wel weer even zien hoe blij we moeten zijn met de veijheid die we hebben.

    Ik zie op de foto’s dat er erg geniet van de relaxmomenten onderweg. Dat maakt de trip ook zo bijzonder, lijkt me.

    Veel plezeir in Dresden.

    Auf wienerschnitzel.

    Gr. Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 49926

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: