Een mooie dag in Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Een mooie dag in Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Een mooie dag in Praag

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

01 Juli 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

Een mooie dag in Praag

Zondag 1 juli, een dag in Praag

Na een goede nachtrust, was het tijd om Praag te gaan verkennen. Ton had al uitgezocht welke bus we moesten nemen. Dus om half negen in de bus naar het metrostation en vandaar met de metro naar het centrum. Ik heb een openbaarvervoersbewijs gekocht voor 72 uur voor 300 kronen, omgerekend 12 euro.

En ik moet zeggen dat het voor mij een belevenis was om voor het eerst in Praag te zijn. Toen wij in de metro wilde stappen op station Nádrazi Holesovice, Zat de metro al aardig vol met grote groepen die allemaal kleurrijk verkleed waren. Toen wij bij de halte van het museum uitstapte ging de hele meute er ook uit en was het een bonte stoet van vrolijke mensen. Niet wetende wat er te doen was.

Maar het eerste wat we wilde doen was een ontbijtje nemen. Bij Burger King had men geen koffie of thee dus zijn we naar een restaurant gegaan om een cappuccino en een English Breakfast te nemen. En meteen te vragen wat er te doen was want de straten op het Wencelasplein waren afgezet en iedereen kreeg een plaats aangewezen. De ober wist ons uit te leggen dat het vandaag op 1 juli gevierd werd dat het 100 jaar geleden was dat de nieuwe staat Tsjechoslowakije uitgesproken werd na de eerste wereldoorlog, wat meteen een einde maakte aan het Oostenrijkse koninkrijk. Later is Tsjechoslowakije weer gesplist in Tsjechië en Slowakije. En dit 100 jarig bestaan wordt uitbundig gevierd met een defilé.

Het was daarom heel erg druk in de stad en hebben we ons vooral georiënteerd waar we morgen het beste heen kunnen gaan.

Maar ik heb nog wel een paar mooie foto’s kunnen maken van bv Theatre Of The Estates een schitteren theater. Of de Kruittoren die koning Vladislav Jagelonskiy in 1475 liet bouwen, op de plaats van de in verval geraakte toren van Horstka, maar toen de Koning verhuisde is de toren niet afgebouwd. En is eind 17e eeuw deze toren als magazijn gebruikt voor buskruit, vandaar deze naam. Hierna liepen we tegen een imposant gebouw aan dat het oude gemeente huis was en nu ook een theater is en wat nu de grootste concertzaal heeft van Praag met 2000 plaatsen.

Verder hebben we op het plein gelopen waar de afsluiting van het defilé was. Na een glaasje gedronken te hebben wilde over de beroemde Karlsbrug lopen maar daar was het zo druk dat we halverwege zijn omgekeerd om dat deel van de stad morgen te gaan bekijken en zijn we weer terug gelopen naar Wencelasplein waar het Nationaal Museum in de stijgers staat en waarvoor het reusachtige standbeeld staat van volksheld koning. Wencelais. Het Wencelasplein is ook bekend van een andere volksheld namelijk Jan Palach die zichzelf in 1969 in brand stak uit protest tegen de Sovjetinvasie

Na de Joodse Synagoge nog van buiten bekeken te hebben zijn we weer richting het station gegaan en gaan we morgen het andere deel van de stad te bekijken.

Tot morgen
Pierre

  • 01 Juli 2018 - 20:44

    Karin & Peter:

    Hoi Pierre,

    Mooi verslag en foto’s, trouwens, ben jij dar die aan het dansen is??
    Groetjes Karin & Peter

  • 01 Juli 2018 - 21:24

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Ziet er goed uit daar in Praag. Mooi weer en veel gezelligheid. Foto’s geven een goed beeld van de stad met haar cultuur.
    Op naar het 2e deel van Praag.
    Tot morgen.

    Gr. Leo

  • 01 Juli 2018 - 21:27

    Francien Lenssen:

    Hoi Pierre,

    Goed gedaan jochie, Praag bereikt. Veel plezier daar en dan weer op weg naar huis.
    Succes.

    Francien

  • 02 Juli 2018 - 07:21

    Herman Kockx:

    Pierrot een goede ochtend
    Ik heb weer genoten van jouw reisverslag. Wanneer je terugkeer weet ik niet of je via Dresden fietst want dat is zeker ook een stad om te bezoeken met de Frauenkirche die tijdens de oorlog bijna volledig verwoest werd en nu helemaal opnieuw is opgebouwd. Nog veel plezier in Praag en wees voorzichtig . Tot morgen
    Hermann von der Vögelweide

  • 02 Juli 2018 - 14:32

    Ton Van Mierlo:

    Hoe zal ik het zeggen.......
    Tja, het is de "parel op de kroon"
    Ik kende Praag al. het is een erg mooie stad met veel historie:
    Als ik jullie een leuke tip mag geven?, maak eens gebruik van de beroemde badhuizen.
    jullie zullen versteld staan van de schoonheid en de vroegere gebruiken.

    Als jullie dit doen, verwacht ik wel passende foto's :-)

    gr. Ton en Margot

  • 04 Juli 2018 - 07:09

    Pierre:

    Hi Pierre, als ik jou was bleef ik toch wat langer in de mooie steden die je bezoekt. Dresden en Berlijn zijn beide ook zeker het bezoeken waard. Ik ben vooral favoriet van Berlijn. Aan de verkeerslichten kun je in Berlijn zien waar je bent. Voormalige OOST of WEST Oost Berlijn heeft mannetjes met een hoedje op West Berlijn heeft dezelfde voetgangers verkeerslichten als wij. Ik zou het museum bij Checkpoint Charlie zeker gaan bezoeken als ik jou was. Rijksdag, Holocaustmonument, Fernsehturm, Brandenburger Tor, Olympisch dorp, Potsdammer platz, boot tochtje over de rivier de Spree Dan zie je natuurlijk een hoop bezienswaardigheden. Nou in elk geval Veel Plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 49782

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: