Een dagje Garmisch-Partenkirchen - Reisverslag uit Garmisch-Partenkirchen, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Een dagje Garmisch-Partenkirchen - Reisverslag uit Garmisch-Partenkirchen, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Een dagje Garmisch-Partenkirchen

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

26 Juni 2017 | Duitsland, Garmisch-Partenkirchen

Een dagje Garmisch-Partenkirchen

Maandag 26 juni, Garmisch-Partenkirchen

Ton en ik hadden besloten om een dagje samen op te trekken in Garmisch-Partenkirchen, een mooie stad en het wintersportgebied van Duitsland. Na uitgeslapen te hebben zijn we vroeg in de ochtend naar de stad gefietst. Bij de bakkers daar kun je ook altijd ontbijten en dat hebben we dan ook uitgebreid gedaan. Hierna zijn we naar de springschans van Garmisch-Partenkirchen gefietst, wat zeer bekend is en dat elk jaar weer met Nieuwjaar op televisie komt. Maar eerst nog even een stukje geschiedenis. Garmisch en Partenkirchen zijn twee aparte dorpskernen die op bevel van Adolf Hitler in 1935 zijn samengevoegd omdat in 1936 daar de Olympische spelen werden gehouden. Ook al zijn de delen bestuurlijk samengevoegd, nog altijd is er sprake van twee aparte gemeenschappen.

Na de schans bekeken te hebben zijn we via een soort skilift een stukje de bergen ingegaan om vervolgens weer naar beneden te lopen.

Hierna zijn we naar De Partnachklamm gelopen. De Partnach heeft hier een tot 80 meter diepe, soms maar 1 meter brede kloof in het gesteente uit geslepen. Boven het woeste water is, soms door donkere tunnels een wandelpad in de rotsen uitgehakt, terwijl her en der watervallen zich naar beneden storten. Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw werd de Partnach nog gebruikt om brandhout af te voeren. In het bos boven de Partnachklamm zaagde men de boomstammen af tot een meter om ze daarna in de Klamm te gooien en ze stroomafwaarts er weer uit te vissen.

Het was zeer indrukwekkend om dit te zien. Daarna zijn we met de bus naar de Eibsee gegaan een groot meer wat 1000 meter boven de zeespiegel ligt en waar we een tocht met de boot hebben gemaakt.

Het was zeer de moeite waard om daar een dag te blijven. In de avond zijn we naar een Italiaan gegaan om een pizza te eten. Ik moest er even op wachten maar het was de moeite waard, zo groot als deze was. Tijdens het eten begon het te regenen en te onweren en ik kan je vertellen dat was minder want het hield niet op. We zijn toch maar naar de camping gefietst en door en door nat geworden, daarna heeft het nog de hele nacht geregend, maar heb toch lekker warm in mijn tentje geslapen.
Morgen de eerste Alpenrit naar Oostenrijk

Groeten Pierre

• 28 Juni 2017 - 04:03

Leo Van Turnhout:

Hoi Pierre,
    Dat was nog eens de moeite waard om een dagje in Garmisch P te vertoeven. Heel mooi gebied en zag ook dat je filmster bent op Youtube. Wel een beetje verstopt overigens. Prachtig filmpje van Ton.
    Nou, morgen is het dan zo ver : Les Alpes, maar dan ri Oostenrijk. Dat wordt aan de bak, maar de ervaring zal grandioos zijn.
    Succes en bis Morgen wieder.

Groet, Leo

• 28 Juni 2017 - 12:10

Ton Van Mierlo:

geweld dat je dit samen met je fietsmaat kunt doen. En ja "gekkenwerk" om hier, of het nu nieuwjaars is of niet, naar beneden te suizen. Wij hebben een zelfde tafereel gezin in Whistler daar waren in 2010 de olympische winterspelen. Ik heb ook daar mijn verstand staan te verkijken als je daar vanaf zou moeten.

Groetjes Ton en Margot