Over een oude spoorlijn van 125 km. - Reisverslag uit Bemelen, Nederland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Over een oude spoorlijn van 125 km. - Reisverslag uit Bemelen, Nederland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Over een oude spoorlijn van 125 km.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

22 Juli 2017 | Nederland, Bemelen

Over een oude spoorlijn van 125 km.

Zaterdag 22 juli, Montenau naar Bemelen over 115 km

Zoals ik gisteren melden, dat ik in St. Vith over een nieuw geasfalteerd pad fietste. Blijkt dit de Vennbahn te zijn. Een oude spoorlijn, 125 km lang die veranderd is in een fietspad. De Vennbahn loopt van Aken naar Troisvierges in Luxemburg. Deze spoorlijn is een van de langste in Europa die veranderd is in een fietspad. De spoorlijn gaat dwars door het natuurgebied De Hoge Venen in België. De spoorlijn deed vroeger dienst als verbinding tussen het steenkoolbekken in Luxemburg en het Duitse Roergebied. Eerst als enkelzijdig, daarna als dubbel spoorlijn. Het is ideaal om te fietsen van het heeft een maximale hellingshoek van 2%.

Het was schitterend om deze oude spoorlijn te volgen want veel historie is bewaard gebleven van deze lijn. Of je kunt ook zeggen men heeft zoveel mogelijk van de lijn laten liggen.

Bij de halte Monschau ben ik even gestopt om een foto te maken omdat het bij herinneringen oproept uit de tijd dat ik voetbalde bij Mierlo-Hout. Aan het eind van het seizoen was er dan altijd een weekend gepland voor en door de selectie naar Duitsland en dan ging het richting Bütgenbach, Prüm of Monschau. Het waren geweldige uitjes waar ik veel plezier aan heb beleefd.

Ik heb deze lijn dan ook met veel plezier gevolgd tot aan Alken toe en omdat het zo fijn fietsen was ben ik meteen door gereden naar Nederland waar ik nu in Bemelen op een camping sta, mijn laatste camping van deze bijzondere mooie reis. En terwijl ik dit verslag maak, regent het dat het giet, maar dat mag de pret niet drukken. Morgen de laatste etappe naar huis. Het zal even wennen zijn om niet elke morgen om 06:00 uur op te staan en mijn tent en andere zaken in te pakken en om 07:00 uur op de fiets te zitten. Maar aan alles komt een einde en volgend jaar komt er wel weer een nieuw avontuur.

Tot morgen
Pierre

  • 22 Juli 2017 - 22:17

    Bickx Arina:

    Goede avond Pierre ,
    Ik heb je verslagen altijd gevolgd en gelezen ook vorig jaar en altijd met plezier gelezen omdat je zo mooi alles beschrijft. Wij zijn zelf een paar jaar geleden naar Parijs gefietst en nog 2 jaar later van Texel naar ons thuis gefietst naar Zoersel ,Belgie. Al 25 jaar gaan wij naar het zelfde hotel in Rodt vlak bij St Vith en Butgenbach en enkele jaren terug gingen wij eens de ravel proberen die treinbedding dus maar dat was toen nog maar een stukje en nog in zand met kiezeltjes nog geen asfalt dus en dit reed heel zwaar!Al 2 jaar zeggen we dat we dat traject gaan rijden maar nu we op brugpensioen zijn hebben we precies nog minder tijd dan vroeger toen we nog voltijds werkten. Maar nu we jou verslag hebben gelezen en de foto's hebben gezien gaan we dit nu direct in onze agenda plannen ! Bedankt Pierre voor je mooie verslagen en dikke proficiat weer voor je kunnen ! Nog veel succes met het plannen voor volgend jaar en wij wensen jou nog een lang gezond leven toe zodat je nog veel kan fietsen en voor ons verslagen schrijven ! Doooooooeeeeeeei .
    Vriendelijke groetjes
    Marina en Eddy De Bie Bickx

  • 22 Juli 2017 - 22:20

    Hans En Anja:

    Hoi Pierre,
    Wat heb je weer een mooie reis achter de rug. We hebben weer genoten van je mooie verhalen. Nog 1 dagje en dan ben je weer terug op UT Hout. We kijken nu al uit waar de reis volgend jaar naar toe gaat. Je hebt weer een top prestatie geleverd. Nu lekker slapen en morgen je laatste ritje en dan zie je de meiden weer. See you soon.

  • 23 Juli 2017 - 12:25

    Anita En Peter :

    Hey Pierre
    Wat heb je weer een prachtige fietstocht gemaakt met veel belevenissen .
    Het zal ook af en toe wel afzien geweest zijn ,maar je hebt het gedaan.
    Ook weer mooie verslagen waar we van genoten hebben.
    Nog de laatste km vandaag en dan terug kijken naar je geweldige prestatie .
    Vanavond weer in je eigen bedje en geen tentje opzetten zal ook wel raar zijn.
    Groetjes van ons .

  • 24 Juli 2017 - 06:21

    Leo Van Turnhout:

    Hoi Pierre,

    Eén van de weinige keren dat ik wat laat reageer, maar dan nu vanuit New York city USA.
    Mooie tocht langs dat spoor en wat een historie weer. En dat nu weer in Nederland.
    Dat zal beslist wennen worden.

    Groet, Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 49774

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: