Een bezoekje aan Heidelberg - Reisverslag uit Weinheim, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Een bezoekje aan Heidelberg - Reisverslag uit Weinheim, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Een bezoekje aan Heidelberg

Blijf op de hoogte en volg Pierre

20 Juni 2017 | Duitsland, Weinheim

Een bezoekje aan Heidelberg

Dinsdag 20 juni, van Gorxheimertal naar Heidelberg en terug over 55 km

Na uitgeslapen te hebben zijn we in een rustig tempo naar Heidelberg gefietst. We kwamen Heidelberg binnen over de brug van de Neckar

Heidelberg is een van de drukst bezochte steden van Duitsland en heeft 154.000 inwoners. Heidelberg is ook een universiteitsstad en heeft een rijk verleden, met een Altstad waar de imposante ruïne van het Heidelberger Schloss op een beboste helling bovenuit steekt.

Even een stukje historie over Heidelberg. In het jaar 1228 kiest de Paltsgraaf aan de Rijn, Heidelberg tot zijn Residentie. In 1386 sticht Ruprecht I in Heidelberg de eerste universiteit van Duitsland op en daardoor wordt de stad een invloedrijk centrum voor cultuur en wetenschap. Keurvorst Ottheinrich voerde in 1556 het Protestantisme in. De universiteit werd een bolwerk van protestantse theologie. In deze tijd ontstaat de Heidelberger Catechismus, die eeuwenlang als leerboek voor de protestantse gelovige in Duitsland en Nederland gebruikt werd. De successieoorlog tegen Lodewijk XIV van Frankrijk, waarbij deze een groot deel van het Rijnland onderwerpt, wordt een ramp voor Heidelberg. In 1689 worden stad en slot veroverd en in 1693 vrijwel geheel verwoest.

Zo genoeg geschiedenis en terug naad de dag van vandaag.

We zijn eerst naar het treinstation van Heidelberg gegaan om voor Willie een plaats te reserveren voor zijn fiets en voor hemzelf. Om 08:25 uur vertrekt zijn trein morgenvroeg dus we moeten op tijd vertrekken.

Na de benodigde papieren te hebben verkregen zijn we naar de Altstadt gefietst. We fietste langs een schitterend oud gebouw wat de bibliotheek bleek te zijn en wat nog druk bezocht wordt door studenten. Hierna zijn we door de winkelstraten gelopen en kwamen we uit op het marktplein met het “Rathaus”. Omdat ik nog niet veel stempels voor mijn Pelgrimspaspoort heb, ben ik daar naar binnen gegaan om een stempel te halen. Hierna zij we in een van de kleine steegjes een klein hapje gaan eten en genoten van de rust en het mooie weer.

Het was weer heel warm en zijn blij dat we vandaag geen etappe gereden hebben.

Morgen gaat Willie dus naar huis en vervolg ik mij weg naar Rome en zal dan merendeels gebruik maken van een camping als overnachtingsplaats. Dus morgen weer een nieuw verhaal maar dan voortaan van mij alleen.

Groeten Pierre en Willie

  • 21 Juni 2017 - 00:24

    Leo Van Turnhout:

    Hoi Pierre & Willie,

    Nou, dat ontbijt van gisterenmorgen zag er goed uit. Echt Duits.
    Geen grote tocht vandaag, maar wel erg mooi. Zoals ik al zei is de altstad Heidelberg in alle opzichten indrukwekkend. Wist niet dat jij zo'n historisch talent hebt Pierre? Vast één van de verborgen talenten

  • 21 Juni 2017 - 01:26

    Ton Van Mierlo:

    Was ik er net aan gewend dat jullie samen op pad waren, is het voor jouw, Willy al weer bijna afgelopen. bedankt dat ik ook een stuk van jouw belefenis mocht mee lezen. Voor jouw Pierre, de die hard onder de wereldfietsers. Ik wens je succes verder met je soloreis.

    Gr. Ton en Margot vanuit Torfino, Vancouver eiland, Canada

  • 21 Juni 2017 - 05:34

    Frank:

    Dat bier zal wel gesmaakt hebben. Hoe heet het? Dacksenfrau? Zometeen afscheid nemen en dan only the lonely... Succes Pierre.

  • 21 Juni 2017 - 07:30

    Herman Kockx:

    Pierre een goede ochtend
    in vergelijking met compostella heb je dit jaar in ieder geval al heel de tijd mooi weer. het is toch aangenamer fietsen met de zon op het bolletje dan in de gietende regen;)
    ik vind het heerlijk om s'avonds jouw verslag te lezen. Nog veel fietsplezier en helaas wordt het nu solo
    tot straks voor je verslag
    groetjes
    herman

  • 21 Juni 2017 - 10:27

    Fred En Marian:

    Willie zag ik dat nou goed. Geen bier maar (???)frisdrank.
    Veel beter met dat hete weer. Goeie reis terug.
    Pierre succes verder en we lezen wel hoe verder.
    Gr. Fred en Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 49864

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: