Misschien wel het mooiste deel van de Elbe - Reisverslag uit Drage, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Misschien wel het mooiste deel van de Elbe - Reisverslag uit Drage, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Misschien wel het mooiste deel van de Elbe

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

15 Juli 2018 | Duitsland, Drage

Misschien wel het mooiste deel van de Elbe.

Zondag 15 juli, van Mödlich naar Drage 122 km.

Na een goede nachtrust in een hotel langs de Elbe(was wel een beetje duur) en een goed ontbijt want ik heb gegeten voor twee. Ik dacht als ik er dan toch voor moet betalen dan kan ik ook nog wel wat meenemen voor onderweg.

De dag begon goed, het zonnetje scheen en de wind was afgenomen. Het voelde ook meteen een stuk aangenamer aan. Wat mij opviel was, dat het water van de Elbe flink laag stond en dat je regelmatig mensen zag vissen die ver in de Elbe waren doorgelopen.
Aan de andere kant van de Dijk mooie huizen met grote tuinen en op veel plaatsen een ooievaarsnest op een paal. In deze streek zitten er veel en op de gekste plaatsen zelfs op het dak van een huis. Je zag aan de kant van de dijk ook mooie veldbloemetjes staan dus ik dacht laat ik daar maar eens proberen een foto van te maken met op de achtergrond mijn fiets.

Als ik naar het plaatsje Dömitz fiets zie ik nog een gedeelte van een oude brug over de Elbe. Bij ons zou zoiets afgebroken worden maar hier laat men het staan en dat heeft toch wel zijn charme van de oude tijd vind ik. Iets verderop zitten twee muzikanten te spelen, gewoon langs een stuk dijk waar af en toe maar eens een fietser langs komt. Als ik vraag of ik een foto mag maken knikt de man vriendelijk. Als ik daarna een filmpje wil maken beginnen ze het lied opnieuw te spelen en met vol overgave. Ik bedank ze en fiets weer verder.

Ik verlaat iets verder op de Elbe om er later weer terug te keren. Als ik de Elbe verlaat zie ik meteen weer langs de weg een bord staan die de voorbijgangers er aan herinnert dat daar vroeger de grens was tussen Oost en West. Als ik verderop weer terug keer bij de Elbe fiets ik een oudere man voorbij. Bij het passeren kijk ik hem eens aan en knijp in de remmen en ga een gesprek aan. Het blijkt een man uit Taiwan te zijn die hier een maand komt fietsen en 24 juli weer terug vliegt. Hij fietst rustig aan en 50 km per dag. En de man was blij en bleef maar lachen en in goed Engels vertelde hij dat hij het geweldig vond hier te fietsen. Toen ik een foto van hem maakte vroeg hij of ik ook mijn zijn telefoon een foto wilde maken, en hij bleef maar lachen.

Een stuk verderop tussen Darchau en Konau staat nog een oude grenstoren langs de Elbe met daarom heen nog twee ijzeren hekken zoals het vroeger daar was. Als ik een kijkje ga nemen is er bord bijgeplaatst met de uitleg hoe het in die tijd is geweest.
Een stukje verder op staat weer een uitkijktoren. Het verleden wordt hier niet vergeten.

Als ik weer verder fiets kom ik een uitkijktoeren tegen die een mooi uitzicht geeft over het gebied bij de Elbe. Als ik de plaats Lauenburg binnen fiets wordt ik om een oude scheepswerf geleid en dat vond ik een mooie gelegenheid om even te stoppen en een ijsje te eten. Als ik de plaats uit wil fietsen kom ik een Checkpoint tegen met een bijbehorend grensgebouwtje dat nu dienst doet als cafetaria. Ook hier weer historisch beelden en uitleg wat daar zich in de tijd afspeelde zoals vluchtpogingen en dergelijke.

Hierna fiets ik bijna een dik uur door de bossen en bij een klein tennisparkje vraag ik of ik mijn bidons met water mag vullen. Geen probleem loop de keuken maar in en ga je gang zegt een tennisleraar. Ik heb het gevoel dat vandaag wel een van de mooiste stukken uit de Elbe Rad route is. Wat een geweldige dag was het vandaag

Ik kom steeds dichter bij Hamburg, maar het wordt te laat om daar nog naar toe te rijden dus ga ik over een brug naar de andere kant van de Elbe om dat daar twee campings zijn en daar te overnachten. Ik denk morgen nog een 35 km te fietsen voordat ik in Hamburg ben.

Tot morgen
Pierre


  • 15 Juli 2018 - 22:03

    Leo Van Turnhout:

    Hoi Pierre,

    Mooi dat het vandaag zo “voor de wind” is gegaan. De foto’s laten inderdaad een mooi stuk historie zien. Erg indrukwekkend, wat moet dat daar een tijd zijn geweest. Dit laat wel weer zien dat we zuinig moeten zijn en blijven op onze vrijheid. Vele mensen daar hebben dat lang moeten missen.

    Altijd leuk om zo’n Taiwanees tegen te komen en ja...... die Aziaten lachen altijd. Hij is in ieder geval een eind van de deur afgegaan om hier in Europa te gaan fietsen. Ook een prestatie als je het mij vraagt. Het is op veel plaatsen in Azië ook geen pretje met de vele stevige hoogteverschillen die ze daar kennen. Zal hier een stuk vlakker voor hem zijn en..... niet te heet.

    Morgen weer een mijlpaal bereikt .... Hamburg. Ben je ook daar van plan wat langer te blijven? Ben benieuwd.

    Gr. Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 49889

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: