Genieten op de fiets. - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Genieten op de fiets. - Reisverslag uit Litoměřice, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Genieten op de fiets.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

03 Juli 2018 | Tsjechische Republiek, Litoměřice

Genieten op de fiets.

Dinsdag 3 juli, van Praag naar Roundnice nad Labem over 80 km.

Na gisteren heerlijk gegeten te hebben bij een Italiaans restaurant met lekkere rode wijn heb ik het avontuur Praag afgesloten. En is vanmorgen de terugreis via Dresden, Berlijn en Hamburg begonnen.

Gelukkig was ik aan de juiste kant van Praag want na 5 minuten zat ik al op de route en kon de terugreis beginnen. De route loopt voor een groot deel langs verschillende rivieren zoals de Maldau, Vltava en de Labe. De Labe is Tsjechisch naam voor Elbe. De Elbe (Labe) ontspringt in het Reuzengebergte in Tsjechië en mondt uit in de Noordzee. De Elbe(Labe) heeft een lengte van 1164 km en een stroomgebied van 144.000 km2 en is een van de belangrijkste rivieren van Midden Europa.

Toch moest er net buiten Praag nog een klim overwonnen worden van 100 meter, maar daarna was het bijna allemaal vlak. Het zonnetje kwam er door heen en het was heerlijk fietsweer.

Ik volgde de Maldau een aantal kilometers. Maar ik moest er ook een keer overheen en dat gebeurde bij een sluis waar net een passagiersschip binnen kwam varen. Het was een schip dat fietsreizen organiseerde en vervoerde. Het waren hoofdzakelijk Duitse toeristen die per fiets van plaats naar plaats fietste en aten en overnachten op de boot en dan weer een stuk vervoerd werden.
Nadat ik de bug over was kwam ik in het plaatsje Veltrusy waar ook een kasteel stond en daar moest ik natuurlijk even een foto van maken. Het is een barok slot wat gebaseerd is op het kasteel van Fontainebleau.

Als ik verder fiets kom ik voor de eerste keer een veldje met zonnebloemen tegen. Ik dacht meteen dus niet alleen in Frankrijk maar ook hier groeien zonnebloemen.

Als ik de rivier de Maldau verlaten heb kom ik uit langs het riviertje de Vltava en net voor het plaatsje Luzec moet ik over het riviertje heen, niet met een brug maar met een klein pontje. Gelukkig kon ik op het informatiebord uitmaken dat het pontje wel vaart maar dat je even moest bellen dan kwam de schipper wel. Na twee keer bellen ging er een raam open aan de overkant en zwaaide de schipper dat hij er aan kwam. Voor 15 kronen( 1 euro) was ik aan de overkant en werd nog geholpen ook door de schipper.

Daarna ging het verder richting Melnik waar de rivieren Vltava en de Labe(Elbe) bij elkaar komen en verder gaan als Labe. Ik kwam niet in de stad Mllnik maar zag wel vanaf de waterkant de St. Petrus en Pauluskerk hoog boven de rivier uitsteken.

Het was heerlijk fietsen langs de rivier met fijne fietspaden. Bij het plaatsje Steti reed ik een waterstandmeter voorbij, maar ben wel terug gefietst om een foto te maken want mijn oog viel op de waterstand in 2002 helemaal boven aan. In augustus van het jaar 2002 zorgde hevige regenval voor hoogwater en overstromingen in Centraal Europa. Tientallen mensen kwamen om, duizenden verloren hun bezittingen en er werd voor miljarden euro's schade aangericht door de overstromingen in grote delen van Europa, waaronder Tsjechië. In Duitsland wordt het hoogwater van 2002 Jahrhunderthochwasser genoemd, wat inhoudt dat zulk hoog water maar eens in de honderd jaar voorkomt. In de deelstaat Saksen wordt zelfs over een Jahrtausendflut gesproken, oftewel hoogwater dat eenmaal in de duizend jaar voorkomt.
Je moet er toch niet aan denken dat je in een keer alles kwijt bent.

Na Steti volgt de plaats Racice waar ik een affiche zie van de wereldkampioenschappen roeien voor jeugd in augustus. Dus verlaat ik heel even de route om langs de roeibaan te fietsen.

In Roudnice nad Labem is een camping aan de rivier en na 80 kilometer een mooie plaats om te stoppen anders moet ik veel te ver door fietsen voor de volgende camping. Ik uurtje later zie ik Ton ook over de brug komen en die komt mij gezelschap houden.
Morgen weer verder richting Dresden.

Tot morgen
Pierre

  • 03 Juli 2018 - 19:39

    Els:

    Hi Pierre, je geniet dus weer met volle teugen van je fietstocht.
    Het ziet er allemaal erg mooi uit.
    Hopelijk is het iets minder warm als hier.
    En anders veul drinken !
    Nou op naar Dresden!
    Nogmaals. Veel plezier verder
    Groetjes uit een lekker warm zonnig helmond

  • 03 Juli 2018 - 20:08

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Lekker positief verhaaltje, maar wat wil je ook..... mooie natuur en fantastisch fietsweer.
    Heeft de goulashsoep nog parten gespeeld of heb je die in Praag achtergelaten?

  • 04 Juli 2018 - 14:36

    Leo Litjens :

    Dag Pierre,

    Ik volg je elke dag en lees dan ook in je verslagen dat je het goed naar de zin hebt. Praag is een mooie stad, lees ik en ik moet er beslist ook een keer naar toe. Dat geldt ook voor Dresden, hoor ik. Een stad die compleet platgebombardeerd is in de oorlog, maar weer prachtig is herbouwd. Ben benieuwd wat je daar van vindt. Fijn in ieder geval dat je goed fietsweer hebt.
    Hartelijke groet,
    Anders Leo

  • 05 Juli 2018 - 08:43

    Herman Kockx:

    Pierrot een goede ochtend
    Jouw reisexploten lezen echt als een roman. Toch een aan denken of je die niet te boek moet stellen!!
    Ik zie dat je echt geniet van de trip
    Nog een tip ... als je in Dresden bent en je staat met je rug naar de Frauenkirche en het plein voor je is er een heerlijk Italiaans restaurant met groot terras op je linkerzijde
    De pizza’s zijn er heerlijk en betaalbaar
    Ik hoor je wel
    Groetjes en veel fietsplezier
    Hermann von der. Vögelweide

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 49886

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: