Tweede dag in Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Tweede dag in Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Tweede dag in Praag

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

02 Juli 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

Tweede dag in Praag

Maandag 2 juli, tweede dag in Praag

Het was koud vannacht, 6 graden, maar in mijn tentje met een goede slaapzak was het behaaglijk warm en heb ik goed geslapen.
Vandaag was het de tweede dag in Praag en wilde we het andere gedeelte van de stad gaan bekijken. Dus de bus en de metro weer genomen want dat is veel makkelijker en comfortabeler als met de fiets en je komt ook overal waar je moet zijn. Na een ontbijtje bij Mc Donalds wat niet veel voorstelde en een keer overstappen in de metro waren we in het juiste deel van de stad aan beland. Na een stukje gewandeld te hebben, kwamen we bij een binnentuin. Het bleek de binnentuin te zijn van het eerste barok paleis in Praag. Op de plaats van 23 huizen, een steenfabriek en drie tuinen hadden gestaan liet Albrecht van Valdstejn het eerste barok paleis van Praag bouwen. In deze tuin stonden nu ook de informatieborden van de historie van Tsjechië vanwege het 100 jarig bestaan.

Hierna zijn we doorgelopen naar de Sint-Nicolaaskerk wat een van de meest bezochte kerken in Tsjechië is. Daarna de trappen op van de Burcht van Praag wat de grootste Burcht van de wereld is. Daar bevinden zich onder andere de Sint-Vituskathedraal en het Koninklijk paleis waar nu de president woont. Hier vind ook ieder uur de wisseling van de wacht plaats en je begrijpt wel dat we daar op gewacht hebben en dat wachten hebben we eerst gedaan met een cappuccino en een crêpe met fruit en slagroom.

Toen het zover was heb ik alles kunnen filmen en een foto gemaakt. De filmpjes hoop ik nog een keer te kunnen laten zien.

Verder op het plein voor het Koninklijk Paleis, is het Aartsbisschoppelijk en het Salma Paleis te zien.
Maar er is gewoon te veel te zien in Praag dus zijn we weer terug gelopen over de Karlsbrug waar het nog altijd even druk is. Wat we nog niet gezien hadden was het Raadhuis in de oude stad met de astronomische klok en om dat het bijna 12:00 was haastte we ons daar heen om het uurwerk te zien spelen. Echter wat we zagen waren beschermdoeken omdat het gebouw in restauratie was. Wel werd er om klokslag 12:00 uur een klein filmpje vertoond maar dat was een aanfluiting. Maar we konden wel de toren van het raadhuis bezichtigen en na een ticket gekocht te hebben zijn we met de trap helemaal naar boven gegaan om uitzicht te hebben over de stad Praag en dit was schitterend om te zien en ook hier gefilmd en foto’s gemaakt.
Als je de hele dag rondloopt dan krijg je natuurlijk ook honger, dus hebben we op een binnenpleintje een kop goulashsoep en stokbrood met kruidenboter genuttigd en natuurlijk een biertje want dat hoort erbij.

Omdat je weet dat je niet alles kunt zien besloten we om op zoek te gaan naar het Max van der Stoel perk. Een park wat vernoemt is naar de toenmalige minister van buitenlandse zaken Max van der Stoel omdat hij een van de eerste was in 1977 die sprak met Jan Patocka een van de eerste woordvoerders en initiatiefnemers van Charta 77, de dissidentenbeweging i.v.m. mensenrechten. Op die manier is Charta 77 bekend geworden en is onze minister van buitenlandse zaken geëerd met een park wat naar hem vernoemd is

Hierna hebben we de tram, metro en de bus genomen naar de camping en was onze dag weer voorbij. Ton en ik hebben samen nog overlegd of we nog een dag zouden blijven maar hebben besloten om morgen toch richting Dresden te gaan en dan naar Berlijn. Er is zoveel te zien in Praag dat je er wel een week kunt blijven. Of we elkaar nog tegen komen zien we dan wel weer.

Tot morgen
Pierre

• 02 Juli 2018 - 21:00

Geertje:

Hallo Pierre, ik heb je ook gevonden in Praag.
    Wat een mooie avontuurlijke reis ben je aan het maken, al veel moois meegemaakt las ik al scannend en gelukkig ook nog enkele weken voor de boeg.
    Ik wens je een goede voortzetting, veel sportief fietsplezier en interessante bestemmingen.
    In stukjes ga ik je reis terug lezen en zal je van nu af ook volgen.
    Groetjes Geertje

• 02 Juli 2018 - 21:13

Leo Van Turnhout:

Hey Pierre,
    Als ik dat zo lees, weer een enoverende dag beleefd. En aan de foto’s te zien is het weer prima. Alle ingrediënten aanwezig om de accu flink op te laden.
    Die goulashsoep gaat jou mogelijk helpen, alhoewel die ook heel vervelende uitwerkingen kan hebben. Hopelijk ga je dat laatste niet meemaken.

6 graden afgelopen nacht is wel frisjes. Hier is het ‘s-nachts rond de 13 graden en dat is al een heel verschil met de temperatuur overdag. Bij jou daar koelt het kennelijk nog verder af. Wat een verschillen.

Zo te lezen hervat je morgen jouw tocht. Je gaat dan in noordelijkere richting en hoop dat het goede weer aanblijft. In ieder geval richting Berlijn de komend week incl. het weekend hoge temperaturen, gemiddeld 26-29 graden. Dus dat wordt smeren en smullen.

Succes morgen.

Gr. Leo

• 02 Juli 2018 - 22:26

Cor Van De Vorst:

Met nog mooie vooruitzichten(Dresden, Berlijn) in het verschiet volg ik uiteraard de voortzetting van je fietsavontuur!
    Leuk om te lezen en tevens leerzaam!

• 03 Juli 2018 - 06:26

Ton Van Mierlo:

Wat bijzonder dat verhaal van Max van der Stoel. Dat is mij in het verleden nooit opgevallen.
    En ja zoals je schrijft, Praag is in 2 dagen niet compleet te zien.

Ik blijf het frappant vinden dat jij en Ton de zelfde passe hebben, deze zelfde reis maken en toch beide gehecht zijn aan jullie eigen vrijheid.

Ik je ook nog een iets schrijven over wat jouw op de fiets bezig houd. Waar ben je met je gedachte?

Gr. Ton en Margot