Naar het hoogste punt in Fichtelgebirge - Reisverslag uit Fichtelberg, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Naar het hoogste punt in Fichtelgebirge - Reisverslag uit Fichtelberg, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Naar het hoogste punt in Fichtelgebirge

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

26 Juni 2018 | Duitsland, Fichtelberg

Naar het hoogste punt in Fichtelgebirge

Dinsdag 26 juni, van Coburg naar Fichtelberg over 106 km

Het Weer zag er vanmorgen redelijk goed uit dus zonder fietsjack begonnen en voordat ik Coburg uit fiets wil ik eerst nog een paar foto’s maken van het fraaie marktplein. Als ik het plein verlaat moet ik wel goed uitkijken wat Coburg is een behoorlijke stad en veel mensen gaan naar het werk dus het is druk op de weg.
Als ik Coburg achter mij gelaten heb kom ik weer in een rustige omgeving van bossen en landerijen. Maar ik merk wel dat het niet meer vlak is want het gaat op en neer en dat zal de hele dag zo door gaan. Als ik in de bossen fiets zie ik ook het teken van de Camino van Santiago de Compostela.
Zo zie je maar weer dat er niet alleen veel wegen naar Rome gaan, maar ook naar Santiago de Compostela.
Ik kom vandaag door veel dorpjes, ik noem er een paar. Creidlitz, Mechenbach, Lichtenfels, Hochstadt, Burgkunstadt, Kulmbach, Wirsberg, Himmelkron, Bad Berneck, Bischofsgrün en Fichtelberg.

Als ik in Lichtenfels kom kan ik ook niet om de markt heen, ook hier een mooi raadhuis en op de markt een groot videoscherm want in bijna elke stad wordt wel buiten op het marktplein voetbal gekeken. Lichtenfels is ook bekend om zijn rieten korven en manden. Er staat zelfs een staatsvakschool voor het Duitse handvlechtwerk.
In elk dorp kijk ik uit naar een autowasbox want mijn fiets is behoorlijk smerig van de afgelopen week maar over al is zo’n box waar je auto in moet plaatsen en de rest wordt gedaan. Maar uiteindelijk kom ik er toch een tegen in de buurt van Wirsberg. Dus alle tassen eraf en met de hogedrukspuit aan de gang en hij ziet er weer als nieuw uit.
Maar goed, 2 km verder schiet ik weer de bossen in met alleen maar gravelpaden met pittige klimmetjes maar ook mooie afdalingen. En met schitterende uitzichten en regelmatig steek ik het riviertje de Main over.

Na Bad Berneck begint het serieuze werk en gaan we naar het Fichtelgebergte. Ik volg een fietspad van ruim 10 km lang met een stijgingspercentage van 3% tot 4%. Dat lijkt niet pittig maar het begint wel zwaar te worden. Gelukkig wordt je aangemoedigd want om de 500 meter staat op het pad geschreven hoeveel je nog te gaan hebt. En als je dan denk dat je er bent steek je de weg over en krijg je nog een klim van een 800 meter tegen 8% tot 10% naar Bischofsgrün en klim je naar een hoogte van 820 meter van de 1024. Nou ik kan je vertellen dat het daar na op was bij mij. Bij die laatste 800 meter nog wel even gestopt om een foto te maken van de skilift want het is ook een wintersportgebied. Maar daarna was ik er nog niet want ik wilde naar de camping in Fichtelberg bij de Fichtelsee. Dus nog een stuk door de bossen klimmen en ik was er eigenlijk helemaal klaar mee. Maar dan kom je weer bij een punt waar de skischansen van Bischofsgrün staan en dat maakt toch wel indruk als je ziet wat voor hoogte het is. Dus ik denk nog even wat foto’s maken en wat bijkomen. Daarna toch door gefietst naar de camping die tegenover het fichtelmeer ligt. Ik was moe maar voldaan en na een heerlijke warme douche en een lekker koud flesje cola, ben je de klim alweer bijna vergeten.

Het is nu nog ongeveer 300 km naar Praag dus de Tsjechische komt in zicht.

Tot morgen
Pierre

  • 26 Juni 2018 - 21:01

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,
    Wat is er mis met een wasstraat voor auto’s? Dat is lekker gemakkelijk. Fiets je gewoon rustig doorheen en alles is schoon. Ook je kleren en je hoeft niet meer te douchen op de camping. Ideaal. Echt iets voor een Mierlose bikkel.

  • 26 Juni 2018 - 21:08

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,
    Toch foto’s. Zitten nu wel bij jouw bericht. Ook vertraging gehad denk ik.
    Imposante gebouwen en een prachtige omgeving. Fichtelsee is een plaatje!

    Gr. Leo

  • 27 Juni 2018 - 05:31

    Els:

    Goedemorgen Pierre, Mooie foto’s weer.
    Hopelijk ook mooi weer ! Wat vliegt de tijd. Over een paar
    Dagen ben je dus al in Praag. 4 denk ik. Daar tref de Ton dus weer
    Het Tsjechië’s woord voor bier is volgends mij PIVO
    Flink geklommen dus gisteren. Nou toi toi toi en we zien morgen je verslag weer !
    Gr uit een zonnig Helmond

  • 27 Juni 2018 - 08:42

    Herman Kockx:

    Pierrot een goede ochtend
    man lieve deugd je hebt toch wel echte fietsbenen. Ik word al moe als ik jouw verhaal lees over de klimpartijen. Ik doe mijn petje af voor jouw prestaties. De gebieden waar je langs fietst zijn wel de moeite waard. Ik heb het destijds gedaan met de auto, danheb je ook geen last van de klimpartijen :)
    toi toi toi voor vandaag
    nog veel fietsplezier
    Hermann von der Vögelweide

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 49883

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: