Het was kermis in de hel. - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Het was kermis in de hel. - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Het was kermis in de hel.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

05 Juli 2016 | Spanje, Navarrete

Het was kermis in de hel.
Dinsdag 5 juli van, Puenta la Reina naar Navarrete over 82,7 km.

Het was voor eerst dat ik op een pelgrimscamping lag waar inderdaad alleen maar pelgrims waren.
Pelgrims uit alle landen of werelddelen die toch gezamenlijk een doel nastreven. De meeste te voet en een enkeling waaronder ik met de fiets. Gezamenlijk aan lange tafels genieten van je 3 gangenmenu en ondertussen in verschillende talen je ervaringen uitwisselen. Zo heb ik gesproken met een Amerikaan, een jongen uit Polen en een meisje uit Denemarken. Ieder met hun eigen verhaal.
Ik was nog even naar de supermarkt gelopen om water en brood te halen toen ik op de terugweg een paar druppels voelde. Dus in versnelde pas naar de tent toe want die had ik nog open staan omdat het zo warm was. Echter toen het bedtijd was geworden begon het echt te regenen en behoorlijk ook. Maar daar bleef het niet bij het begon te weerlichten en te donderen zoals ik het nog niet veel heb meegemaakt. Maar ik begon ook te tellen want tussen de lichtflits en de donderslag zat niet zo veel tijd. En omdat de camping boven op een heuvel ligt en de tent in een open veld ben ik er toch maar uit gegaan en in de kantine gaan zitten tot half twaal s ’nacht tot dat het minder was geworden. Maar wat ging het tekeer, of zoals ze volgens mij ook wel zeggen “het is kermis in de hel”

Van morgen weer op tijd eruit om mijn natte tent weer op te bergen en twee broodjes gegeten om weer fris van start te gaan. Na 800 meter kwam er weer een klim van 2,5 km tegen 8%, dus het windjack kon weer uit en na zo’n klim ben je meteen wakker en warm. Ik fiets dan in het Navarra gebied ook wel bekend van de bekende wijnsoorten en Bodega’s.

Het blijft een heuvelachtig gebied waar je niet veel tijd krijgt om te herstellen of de volgende heuvel dient zich alweer aan. Via Estella, Los Arcos en Viana kom je een grote stad Logroño waar je midden door heen fietst en ook daar in die stad staat de Kathedraal Santa Maria de la Redonda en de kerk Santa Maria de Palacio. Het zijn gebouwen met veel beeldhouwwerk wat zijn weerga niet kent.

Ook al lopen de wandelende pelgrims een ander route dan de fietsers toch kom je er steeds meer tegen op plekken waar beide tochten bij elkaar komen of waar de lopers en fietsers eenzelfde pelgrimspad hebben en dan zie dat het jong en oud is wat de Camino loopt en er sommige bij zijn waarbij ik mij afvraag of ze er wel zullen komen.

Voor dat ik de stad Logroño binnen reed zag ik een vrouwtje op het pelgrimspad zitten die ik herkende van televisie van een programma van de KRO over de Camino. Het is het vrouwtje dat elke voorbijgaande pelgrim telt en in dit in een schrift schrijft. Ben bij haar gestopt om een stempel te vragen en heb een armbandje gekocht met een Camino-embleem erop. Ze wenste me Buen Camino.

Het was de hele dag bewolkt geweest maar de temperatuur vond ik toch wel drukkend en dus weer tijd om een camping op te zoeken. Via het pelgrimspad na Logroño ging het richting Navarrete waar weer een gewone camping is die goed aangeschreven staat. Dus daar zit ik nu mijn verhaal te maken en mijn etappe voor morgen uit te stippelen. Waar ik dan eindig laat ik je morgen weten.


Adiós, hasta mañana

  • 05 Juli 2016 - 21:33

    Marja:

    hoi pierre
    fijn dat het goed gaat!
    en dat onweer in de bergen het heeft altijd wel iets je denkt dat het weg trekt maar dan opeens is het er weer.
    we missen helaas je foto s
    gisteren avond een tv programma gezien die waren precies in de streek waar jij nu zit dus kunnen we een beetje voorstellen wat je zoal ziet onderweg.
    blijf genieten en tot je volgende verslag
    gr marja

  • 05 Juli 2016 - 21:51

    Leo:

    Hoi Pierre,

    Dat moet een gezellige boel zijn geweest in dat restaurant vol met pelgrims. Goed dat je de "veilige" zône opgezocht hebt tijdens het onweer. Je weet maar nooit en het kan in de bergen flink tekeer gaan.
    In ieder geval vandaag weer drooggehouden, althans wat het weer betreft. Dat is toch prettiger fietsen. Je zult vanavond wel werk genoeg hebben om de spullen te drogen na die bui van gisterenavond. Houdt je in ieder geval wel "lekker" bezig. Het is leuk om te lezen dat je zo ontzettend geniet van alles wat je beleeft en tegenkomt. Iedere dag weer een nieuw avontuur.


    Succes morgen.

    Groet, Leo

  • 05 Juli 2016 - 22:06

    Maarten:

    Ha Pierre,
    Marja heeft al geschreven.
    Dus maar apart een reactie ipv M&M ;-)

    Inderdaad, een reactie schrijven lukt weer, dat kon niet eerdere dagen. Maar nu is er weer contact.
    En nu de foto's nog....

    Geniet er van, voor je het weet is het voorbij.

    mvg
    Maarten

  • 05 Juli 2016 - 23:01

    Ton Van Mierlo:

    schitterend dat stukje van dat vrouwtje, het lijkt mij ook geweldig om door haar toegewenst te worden.

    De verhalen beginnen steeds meer vorm te krijgen van een echte pelgrimsroute.
    Dit is voor mij onbekend. maar wel mooi om het via jouw vertellingen te lezen.

    succes weer

    Ton en Margot

  • 06 Juli 2016 - 12:42

    Fred En Marian:

    Hoi Pierre,

    Wat een avontuur beleef je.
    Je voelt aan alles dat je geniet van de omgeving en de boeiende mensen
    die je ontmoet op deze reis.
    Hoe dichter bij je einddoel hoe mooier het wordt.
    Volop genieten Pierre

  • 06 Juli 2016 - 18:14

    Freddie:

    pierre

    ik hoorde deze week pas dat je de fiets tocht
    van jou kon volgen op de pc.
    het gaat goed zo te zien,let wel op met die worsten
    anders komen ze tussen de spaken.
    goede reis verder ik blijf je volgen.

  • 07 Juli 2016 - 06:17

    Frank:

    Verstandige actie, Pierre...even die tent uit. Ho, geen risico.

  • 13 Juli 2016 - 15:09

    Mies:


    Dag Pierre,

    Vanuit een triest Nederland wil ik je even groeten, en mijn petje afnemen voor je geweldige actie. Bij regelmaat heb ik je kunnen volgen op mijn materiaal
    Voor het verloop van de komende periode wens ik je heel veel sterkte, soc. Kontacten, heel veel indrukken, met een lach en traan. Blijf gezond en tot ziens in de w.w.
    Groeten mies
    Goeie reis........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 49865

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: