Laatste dag in Berlijn. - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Laatste dag in Berlijn. - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Berlijn.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

11 Juli 2018 | Duitsland, Potsdam

Laatste dag in Berlijn.

Woensdag 11 juli, Berlijn

Vandaag weer in Berlijn geweest. Nu ik de weg een beetje weet ben ik niet op het hoofdstation van Berlijn uitgestapt maar twee haltes eerder bij het Zoologischer Garten. En daar bus 100 genomen die mij naar het Alexanderplatz bracht. Vandaar uit ben ik terug richting centrum gelopen en soms op de bus gestapt. Wat ik gezien heb lag voor een groot gedeelte in het verlengde van de Brandenburger Tor. Zoals het Neue Museum, De Berlijnse Dom, De Humboldt Universiteit en de Duitse Staatsopera.
Tussen de Duitse staatopera en de Humboldt Universiteit ligt een gedenktegel die aangeeft dat daar in mei 1933 nationaalsocialistische studenten honderden werken verbranden van vrije schrijvers, publicisten, filosofen en wetenschappers. Wat aangeeft dat toen al de haat begonnen is tegen anders denkende.

Wat mij stoort is, dat ze nog altijd mijn achternaam verkeerd schrijven. Het is niet Unter den Linden, maar van der Linden, maar goed. Ik kon er niet bij komen anders had ik het veranderd.

Frederick de Grote heb ik ook maar even vast gelegd want die zat zo trots op zijn paard. En over paard en paardenkrachten gesproken kwam ik uit bij het Mercedes Benz museum waar ik naar binnen ben gegaan. Er werd mij een mooi sportmodel aangeboden maar zei dat ik daar nog even over na moest denken.

Hierna kwam ik uit bij de Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche. Maar daar voor is ook een eenvoudige kerk waar ik even binnen ben geweest maar waar voor op de trappen een monument is gemaakt voor de slachtoffers die omgekomen zijn bij de terreuraanslag op Kerstmarkt in 2016.

Hierna weer de bus gepakt en verder gegaan richting de Grote ster met de overwinningszuil met daarop een 8 meter hoog beeld van godin Victoria, maar daarvoor kwam ik ook nog langs Schloss Belleveu, de ambtszetel van Bondspresident Merkel.

Ik had gelezen dat je voor 3 euro de toren in mocht klimmen en dan een mooi uitzicht hebt over de stad Berlijn. Dus na 285 treden had ik inderdaad een mooi uitzicht.

Als laatste heb ik de metro genomen naar het Olympisch stadion van Berlijn. Voor 8 euro kon ik naar binnen. Het kan niet tippen tegen de stadions van Madrid, Barcelona of de Arena waar ik in ben geweest maar het gaat hier meer om de historie en de propaganda voor en tijdens de Olympische spelen van 1936. Wat mij opviel was dat we toen ook al goed waren in zwemmen want de naam Mastenbroek uit Holland komt er drie maal op voor en ook nog een keer de Nederlandse estafette ploeg.

Wetende dat je toch niet alles kunt zien, vond ik het genoeg voor vandaag en ben ik weer naar de camping gegaan. Morgen misschien nog een fietstocht door Potsdam en Sanssouci en dan op naar Hamburg en daarna richting Nederland.

Tot morgen
Pierre

• 11 Juli 2018 - 20:22

Leo Van Turnhout:

Hey Pierre,
    Deze post geen foto’s. Ok, dat zal vast een reden hebben.
    Klopt, Berlijn is te groot om alles te zien en al die thuisblijvers en volgers maar tippen waar je allemaal naar toe moet gaan. Maar als je daar staat is het toch anders en dan beslis je gelukkig zelf.
    Hoe dan ook, weer een indrukwekkende ervaring rijker.

Ik wens je veel plezier richting Hamburg en kijk uit naar het verhaal van morgen.

Gr. Leo

• 12 Juli 2018 - 09:41

Detlef:

Respekt Pierre!

Du hast in zwei Tagen Berlin besichtigt - andere brauchen eine Woche dafür.
    Ich hoffe, der "kleine" Regen am Mittwoch hat dich nicht von deinem Potsdam-Besuch abgehalten.
    Morgen scheint wieder die Sonne.
    Ich wünsche dir noch ein paar schöne Tage auf dem Fahrrad.

Viele Grüße
    Detlef

Wenn du mir deine Postadresse mailst, sende ich dir eine Planungskarte für den Europaradweg R1 London - Stankt Petersburg (Helsinki).

• 12 Juli 2018 - 18:07

Leo Litjens:

Ha die Pierre,

Ik geniet weer van je beschrijvingen van Berlijn. Daar is inderdaad zoveel te zien dat je moet kiezen. Een stad met een zeer rijke historie en ook bijzondere wijken, gebouwen en musea.
    Je hebt nog steeds mooi weer en dat is ook een zegen en ik begrijp dat de volgende tocht naar Sint Petersburg gaat. Dat vind ik wel een respectabel einddoel en als ik het zo lees voor jou wel haalbaar. Succes met de verdere tocht en als jij blijft schrijven en fotograferen blijf ik graag lezen.
    Groeten,
    Andere Leo

• 12 Juli 2018 - 18:53

Leo Van Turnhout:

Typisch, vandaag zitten de foto’s er wel bij.
    Mooie plaatjes.

• 13 Juli 2018 - 08:45

Herman Kockx:

Pierrot een goede ochtend
    het is niet dat ik je reisverslagen niet meer lees maar de drukke familiale bezigheden( 3e kleinkind) hebben gemaakt dat ik nog geen reactie heb geplaatst op jouw fantastische reisverslagen. Ik blijf het herhalen je dient dit commercieel uit te buiten. Ik ben verheugd dat je de mooie historische gebouwen hebt bezocht die ik je aangeraden had :)
    mvg
    Hermann von der Vögelweide