Op het verkeerde moment in Berlijn. - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Op het verkeerde moment in Berlijn. - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Op het verkeerde moment in Berlijn.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

10 Juli 2018 | Duitsland, Potsdam

Op de verkeerde dag in Berlijn.

Dinsdag 10 juli, Berlijn

Vanmorgen om 09:00 met de shuttlebus naar het station van Pirschheide gebracht om vandaar uit met de tram 91 naar het station van Potsdam te gaan en daar te trein te nemen naar station Berlijn.
Toen ik in Berlijn aankwam heb ik eerst maar een stadsplattegrond gekocht. Want anders weet je niet waar je moet beginnen. Ik heb vandaag alles op loopafstand gedan dus ben begonnen met de Rijksdag maar passeerde daarbij de Bundeskanzeler wat een nieuw gebouw is en waar volgens mij iedereen aan voorbij loopt.

Aangekomen bij de Rijksdag was deze niet open voor publiek t/m 11 juli i.v.m een bijeenkomst ergens van. Daarna door naar de Brandenburger Tor. Deze is helemaal afgezet en afgeschermd. Toen ik vroeg aan een bewaker waar het voor was bleek dat dit alles te maken had met het wk voetbal. Men had natuurlijk verwacht dat Duitsland weer wereldkampioen zou worden, er stonden meer als 6 grote schermen en de hele Strasse des 17 juni was afgezet met hekken en zou om 16:00 uur open gaan. Daarnaar door naar de Potsdamer Platz waar nog een deel van de muur te zien is maar waar ook hele nieuwe gebouwen staan. Intussen had ik wel wat honger gekregen dus ben ik naar de Mall of Berlin gegaan wat een groot shoppingcenter is en heb daar op de tweede verdieping wat gegeten.

Na even pauze te hebben gehad ben ik naar Checkpoint Charlie gelopen. Wat nu toch een ander betekenis heeft gekregen als toen. Maar waar mensen maar al te graag nog even voor op de foto gaan. Een van de hoeken van de straat is ingericht als een historisch punt met alle informatie van toen wat ik aandachtig gelezen heb.

Daarna door naar het Holocaustmonument, wat op mij veel indruk heeft gemaakt en waar ik een half uur moest wachten voor dat ik naar binnen kon. Toen ik binnen was heb ik een geluidsdrager voor de rondleiding gehuurd wat zeer interessant was. Ook een Nederlandse familie is er uitgelicht enwel de familie Peerebooms uit Amsterdam. Ik ben daar ruim anderhalf uur binnen geweest en het maakt toch wel wat in je los als je ziet hoeveel leed er in die tijd is geweest.

Inmiddels was het 17:30 uur geworden en was het evenemententerrein bij de Brandeburger Tor open. Dus de kans om daar even te gaan kijken. Toen ik daar heenliep kwam ik door een straat die afgezet was voor verkeer. Het bleek de straat te zijn waar het Brits consulaat zat en wat zwaar beveiligd werd.

Aangekomen op het evenemententerrein werd ik eerst grondig gefouilleerd voordat ik binnen mocht. Eenmaal binnen wilde ik een foto maken van het grote scherm waar ik opeens zelf ook te zien op was. Nu de straat open was kon ik ook naar het Sovjet-Russische eremonument gaan en ook daar een stukje geschiedenis gelezen.

Mijn voeten begonnen pijn te doen, dus tijd om weer richting station te gaan waar het wel even zoeken was waar de trein vertrok. Na even gezocht te hebben, dan toch het goede spoor gevonden te hebben ben ik weer moe maar voldaan op de camping aangekomen.

Morgen weer een nieuwe dag door Berlijn.
Tot morgen
Pierre


  • 11 Juli 2018 - 19:46

    Els:

    Hi Pierre 2 foto’s maar. Jonguh maak er wat meer !
    Berlijn is te groot om alles te voet te doen.
    Je bent er maar kort misschien een toeristen kaart
    Kopen zodat je de U baan S baan bus trein al het OV kunt nemen.
    Sachsenhausen is ook zeker de moeite waard maar daar heb je denk ik niet genoeg tijd voor
    Is te ver van Betrlijn. Geniet van deze stad !
    Ik vind Berlijn prachtig. Nog veel plezier daar. Groetjes vanuit t Hout

  • 11 Juli 2018 - 20:15

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Mooi verhaal. Jammer van al die afsluitingen. In tegenstelling tot Els heb ik 11 foto’s ontvangen. Typisch dat het zo verschillend kan zijn.
    Tja Sachsenhausen...... ik denk dat het de moeite waard is om een poging te wagen, nu je toch daar bent. Met de trein vanuit Berlijn is het een klein uurtje. Dus vroeg eruit.
    Maar goed, ik zie je bericht van vandaag ook binnenkomen, dus waarschijnlijk ben ik te laat met de tip.
    Ik ga gauw kijken.

    Gr. Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 51771

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: