Niet in Berlijn maar in Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Niet in Berlijn maar in Potsdam - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Niet in Berlijn maar in Potsdam

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

09 Juli 2018 | Duitsland, Potsdam

Niet in Berlijn maar in Potsdam

Maandag 9 juli, van Rädigke naar Sanssouci (Potsdam) over 76 km

Het was gisteren een kleine rustige camping, maar wel van alle gemakken voorzien. Dus was mijn gasstelletje niet nodig maar kon ik de waterkoker gebruiken vanmorgen. Heb gisteren ook nog even eerste hulp geboden bij een jonge vrouw die te voet was, maar een blaar had gelopen dus heb ik even vakkundig jodium op een pleister gedaan en die haar overhandigd en dat vanmorgen nog een keer. Je dag kan niet beter beginnen als met een goede daad denk ik maar.

De eerste 20 km waren door een bosrijk gebied en wel Naturpark Hoher Fläming. Jongens wat een rust zo op de vroegeochtend, je hoort allen de vogels fluiten en je ruikt de geur van vers gekapte bomen. Als ik het bos verlaat en door het dorpje Bergholz fiets, valt mijn oog op een monument, dus even omdraaien en stoppen. Het was een monument ter nagedachtenis aan de dorpelingen die gesneuveld waren in de Eerste en Tweede wereldoorlog. Hierna fiets ik weer richting de weilanden en de zonnebloemen. Die staan er maar beteuterd bij, volgens mij snakken ze naar water. De boeren zijn volop bezig met het maaien en het binnenhalen van de oogst.

Ik wil het jullie mijn stommiteit niet onthouden, maar ik dacht een mooie foto te maken van het landschap en zag in iets verder op het land een paar bergen zand liggen. Dus ik dacht daar ga ik mooi op staan om een foto te maken. En voor ik het wist stond ik met de tweede stap tot aan mijn knieën in de kalk. Ik vloekte maar moest er zelf ook wel weer meteen om lachen om mijn eigen stommiteit. Dus schoenen en sokken uit gedaan en alles afgeklopt. Wat was het een stofzooi.

Net na de plaats Bad Belzig kwam een fietser mij voorbij gereden en mij begroeten. Een aantal kilometers verder toen ik voor de spoorbomen van een naderende trein moest wachten stond hij weer achter mij. Toen hij naast mij kwam rijden vroeg hij waar ik heen ging en kwamen we aan de praat. Hij vroeg of hij een stuk mee mocht fietsen want hij moest ook richting Berlijn. Toen vertelde hij dat hij ook een fanatiek fietsers was en routeboeken maakte en uitbracht. Vol trots vertelde hij dat de route van Londen naar Sint Petersburg, die ook door Nederland loopt door hem gemaakt en geschreven was. Op een gegeven moment vroeg hij of ik al een camping had in Berlijn en die had ik nog niet. Hij gaf mij het advies om niet naar Berlijn te fietsen maar te stoppen bij Potsdam. Aan een meer ligt een grote camping waar de route dwars doorheen loopt. En van daaruit kun je met het openbaar vervoer naar Berlijn. We namen afscheid maar ik wilde nog wel een foto van hem met zijn boekje. Zijn naam Detlef Kaden en zijn routeboeken zijn te koop bij De Vakantiefietser in Nederland.

En inderdaad toen ik in de richting van Potsdam fietste kwam ik uit op een camping dat gelegen is aan het Templinermeer. Aan het einde van de camping was de receptie oftewel de hoofdingang was aan de andere kant. Het is Koninklijke Camping Sanssouci/Potsdam en het is werkelijk een hele mooie camping met goede wasgelegenheden en een keuken waar je gebruik van kunt maken met gas-kooktoestellen en magnetrons, restaurant en winkel. Dus hier blijf ik een dag of drie staan en morgenvroeg wordt ik met de shuttlebus naar station Pirschheide gebracht, om vervolgens via tram en trein naar Berlijn te gaan.

Tot morgen
Pierre

  • 10 Juli 2018 - 10:51

    Wim R:

    Hoi Pierre,
    Mooi om zo'n fietsroutinier te treffen. Volgend jaar naar St. Petersburg? Op fietsafstand van je mooi gelegen camping heb je ook interessante dingen te zien zoals Schloss Sanssouci met park Lustgarten en film (pret) park Babelsberg in Postsdam, en aan de Grosser Wannsee het Haus der Wannsee-Konferenz, indrukwekkende waanzin 2e WO. Je komt aan 3 dagen te kort. Met de U en S Bahn mag je de fiets meenemen. Doe Angela Merkel de groeten als je ze ziet.
    Al een paar dagen een inlogprobleem, krijg je actuele verhaal niet geopend. Als ik dan naar die van begin vorige week ga, open die wel en kom ik toch bij je nieuwe verhalen. Veel plezier. Wim

  • 11 Juli 2018 - 17:20

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,
    Goede keus en prima tip om buiten Berlijn je stekkie te kiezen.
    Wereldwijd wordt je als toerist financieel uitgekleed als je je in een interessante omgeving begeeft. Je kunt er beter net buiten zitten, dat scheelt een hoop. Overigens is dat hier in Nederland niet veel anders. Op mijn vele reizen heb ik dat ook altijd gedaan en dat is prima bevallen. Daarnaast zijn die locaties vaak ook veel beter dan in de “interessante” omgevingen. Meer rust, beter uitgerust en veel mooiere omgeving.

    Nu kun je lekker relaxed met het OV naar Berlijn. En weet je, na het bezoeken van zo’n drukke omgeving en al die indrukken is het weer enorm fijn om terug te kunnen gaan naar een rustig stekkie en alles lekker te laten bezinken met een heerlijke pot bier erbij.

    Geniet van je dagen in Berlijn. Er is veel te zien!

    Gr. Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 49909

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: