Netjes betaald bij de camping. - Reisverslag uit Rädigke, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Netjes betaald bij de camping. - Reisverslag uit Rädigke, Duitsland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Netjes betaald bij de camping.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

08 Juli 2018 | Duitsland, Rädigke

Netjes betaald bij de camping

Zondag 8 juli, van Torgau naar Rädigke over 110 km

Niet betaald voor het reizen met de tram, niet betaald voor de entree van de Frauwekirche. Dus ik kon het niet maken om vanmorgen de camping niet te betalen dus ben ik maar blijven wachten tot kwart over acht tot dat er iemand kwam. De campingeigenaar had een feestje gehad en had zich verslapen dus kwam de knecht maar open doen. Hij kon geen kwitantie uitschrijven maar wist mij wel te vertellen dat ik 9 euro moest betalen voor mijn overnachting op de camping. Toen ik betaalde zei ik tegen hem, wil je wel op het inschrijfformulier zetten dat ik betaald heb, ja ja zei hij dat komt wel goed.
Omdat ik gisteren over de brug was gegaan om in Torgau te komen ben ik vanmorgen ook maar aan die zijde gebleven omdat Lutherstadt-Wittenberg daar ook aangegeven stond. Het betekende dat ik veel door de agrarische weilanden reed met graan, mais en knolgewassen. Er was geen zon maar de temperatuur was goed en de wind was ook iets of wat minder. Dus het ging redelijk en het was rustig op de weg op een paar boeren na die het koren of tarwe gingen maaien. Mijn navigatie was ingesteld op de andere kant dus ben ik allen op de fietsbordjes blijven rijden en dat ging redelijk goed

Maar omdat Lutherstadt-Wittenberg weer aan de andere kant van de Elbe ligt was er maar een mogelijkheid om met het pont te gaan en dat was bij Elster. Daar aangekomen lag het pont aan de andere kant en zag twee motorrijders al ongeduldig wachten en ook twee personen van een auto stonden buiten rond te kijken, dus dat beloofde niet veel goed. Tot twee keer toe had ik op het informatiebord gekeken maar het pont zou moeten varen. Na een kwartier wachten reden de motorrijders weg en vroeg ik aan de automobilist wat er aan de hand was. Daar kreeg ik de opmerking wat ik zelf ook al gezien had, “volgens mij vaart het pont niet”.

Nou goed dan maar omfietsen en bij Wittenberg maar over de brug gaan waar ik toch moet zijn maar wat wel 20 km om was. Ik zei tegen mij zelf, eigen schuld had je de navigatie maar moeten volgen, maar goed.

In Lutherstadt-Wittenberg aangekomen heb ik na 70 km voor het eerst een pauze gepakt en wat gegeten. Wittenberg is ook de stad waar Maarten Luther zijn 95 stellingen tegen de kerkdeur heeft gespijkerd.

In Eisenach heb ik huis gefotografeerd waar Maarten Luther woonde toen hij studeerde en doceerde filosofie aan de universiteit in Wittenberg. Maarten Luther is de belangrijkste persoon als het gaat om de hervorming van de kerk in Duitsland.

Goed in Wittenberg verlaat ik Elberoute en ga ik richting Berlijn. In het plaatsje Rädigke is een camping, weliswaar 3 kilometer van de route maar het is de enigste camping in de buurt dus dat moet maar.

Morgen hoop ik in Berlijn aan te komen en zoek ik voor drie nachten onderdak of op een Camping of in een pension.

Tot morgen
Pierre

Ps. Cor-jan ik blijf waarschijnlijk nog twee weken weg en heb alleen maar iets van het wk mee gekregen als ik in een hotel zat. Dat zou natuurlijk anders zijn geweest als der Manschaft er nog was bij geweest.

  • 09 Juli 2018 - 11:35

    Ton Van Mierlo:

    Tja Pierre,

    Het kan soms vreemd verkeren met een veerpont.
    Ik heb een gelijkwaardige ervaring gedaan. eerst 14km naar een pond fietsen en aan de waterkant het bord moeten lezen "pond tijdelijk uit de vaart"en dan weer de zelfde 14 km terug om de routen aan de verkeerde kant van het water op te pakken.

    mooi dat jij de moeite had genomen om te wachten om de camping te betalen. erg nobel.

    Berlijn nadert met rasse schreden. ik wens je daar een top verblijf. hopelijk neem je de moeite om wat van Berlijn te gaan bekijken. en als dit zo is, hoop ik dat niet erg veel mooie gebouwen verstopt staan achter grote steigers. Dit was namelijk mijn ervaring met Berlijn.

    Groetjes Ton en Margot

  • 09 Juli 2018 - 18:40

    Leo Van Turnhout:

    Hey Pierre,

    Na “gratis” OV en kerkbezoek begrijp ik dat er aan het geweten geknaagd wordt en dan is het maar goed dat je de camping betaald hebt, anders had onze lieve Heer je verdere reis beslist geboycot.
    Nou, morgen Berlin. Goed dat je 3 overnachtingen geboekt hebt. Er valt veel te zien in Berlijn, zoals al eerder aangegeven.

    Ik zie de foto’s en avonturen met belangstelling tegemoet. En niet meer zwartrijden Pierre, want als ze je pakken kon je nog wel eens lang in Berlijn moeten blijven oftewel wat nachtjes bijboeken. Voordeel is wel dat die overnachtingen niets kosten

  • 10 Juli 2018 - 10:07

    Patricia:

    Ha Pierre,

    mooi verslag heb je weer gemaakt. Ik wens je veel plezier in Berlijn!

    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 49911

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: