Petrus in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Petrus in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Petrus in Rome

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

12 Juli 2017 | Italië, Rome

Petrus is in Rome

Dinsdag en woensdag 11 en 12 juli, van Ortricoli naar Rome over 76 km

Na 26 dagen aangekomen in Rome. Mijn eerste doopnaam is Petrus en zo sta ik ook vernoemd in mijn paspoort, dus vandaar de titel ”Petrus is in Rome”. En met gepaste trost mag ik wel zeggen want vanaf de Alpen was het toch behoorlijk pittig richting Rome.

De laatste kilometers daarheen kreeg ik niet cadeau, want ook hier zat weer regelmatig een klim in en de temperatuur liet ook weer van zich spreken. Dat was duidelijk merkbaar want op verschillende plaatsen zijn honderden meters berm verbrand en het is niet alleen tot de berm gebleven. Je voelde de warmte nog als je er langs fietste. Vandaar dat je ook regelmatig een helikopter met daaronder een grote waterzak zag vliegen.
Omdat ik wist dat er strenge veiligheidsmaatregelen zijn op het Sint Pietersplein. Ben ik niet met volle bepakking doorgereden naar Rome maar heb 10 kilometer daarvoor een camping opgezocht. Hier heb ik twee overnachtingen geboekt en daar kan er nog een bij komen.

Gisteravond ben ik met Ton die ook gearriveerd was met de trein naar Rome gegaan. En ik moet zeggen dat het toch wel indruk maakt op mij. Rome heeft ongeveer 2,8 miljoen inwoners en met de buitenwijken daarbij 3,7 miljoen. Na wat indrukken te hebben opgedaan en een hapje gegeten te hebben(aan de prijs kun je dan ook zien dat je in een groet stad bent) zijn we weer terug gegaan en besloten we om vanmorgen heel vroeg naar Rome te fietsen.

Dus om 07:30 uur op de fiets. En na en half uur op de fiets al met dicht geknepen billen. Niet normaal, van alle kanten wordt je voorbij gereden door scooters en auto’s en niet zo zachtjes ook, de scooters zwiepen van links naar rechts tussen de auto’s door. Het is een belevenis op zich als om hier aan deel te nemen en iets wat mij altijd bij zal blijven.

En dan kom je aan op het Sint-Pietersplein en werd ik even stil, want je ziet het dan wel eens op televisie maar als je daar zelf staat is het toch even anders. Natuurlijk wilde ik ook naar binnen. Omdat we redelijk op tijd zijn is het nog niet zo druk. Zoals op het vliegveld moet je al je spullen in een mandje leggen dat door een scanner heen gaat en zelf moet je ook door een detectiepoortje. En dan kom je in de Sint Pieter met als zijn pracht en praal. Dus foto’s en filmpjes gemaakt om het later nog eens terug te bekijken.

Op verschillende plaatsen is ook de Zwitserse Garde aanwezig. Dus ben ik aan een van hen gaan vragen waar ik een stempel kon krijgen van het Vaticaan. Na vriendelijk te woord te zijn gestaan door een van hen en nog drie keer gecontroleerd te zijn op verschillende plaatsen, kwam ik op een binnenplein waar ik een stempel kon halen.

Hierna zijn we naar de Friezenkerk gegaan. De Rooms Katholieke Kerk van Nederland in Rome. En natuurlijk werd ik hier met net zoveel egard als de Koning en de Koningin op 22 juni. Hierna ben ik naar boven gegaan om een stempel te halen bij de daarbij behorende oorkonde. Bij een kop koffie heb ik Bisschop Hurkmans nog de hand mogen schudden en heb hem de groeten gedaan van Pastor van de Laar uit Mierlo-Hout. Hij was vol lof dat wij vanuit Nederland met de fiets naar Rome waren gekomen en dan vooral met deze warmte.

Hierna heb ik nog vier kaarsjes aan gemaakt in de Friezenkerk voor de mensen die het mij gevraagd hebben en een gebed gedaan voor hen en alle die mij dierbaar zijn.

Morgenvroeg gaan we weer naar de stad om de andere bezienswaardigheden te bekijken.

Zelf heb ik besloten om de hele reis niet terug te fietsen maar een gedeelte daarvan en dan denk vanuit Basel of Bern. Door de warmte en de vele klimmen ben ik bang dat het te zwaar gaat worden voor mijn lichaam en het niet verantwoord is. Wat het gaat worden laat ik jullie nog weten

Een gezegende groet hier vanuit Rome.

Pierre

  • 12 Juli 2017 - 20:02

    Anita & Peter:

    Hoi Pierre,

    Fantastisch dat je Rome hebt bereikt. En je fietsmaat Ton ook.
    Het is niet niets om elke dag die km's te maken, (tegen)wind, regen, klimmen, slecht wegdek, noem maar op, je dient het allemaal maar zien te overwinnen.
    Wij denken ook dat het best een verstandige keus is om de terugreis in te korten, want dat zal nog zwaarder worden dan de heenreis. Wij horen het wel.
    Groetjes en geniet van Rome.
    Anita & Peter

  • 12 Juli 2017 - 20:38

    Petrie:

    Wauw Pierre wat een prestatie, proficiat kerel. En Rome is prachtig dus dat wordt nog volop genieten. Veel plezier nog. En denk inderdaad aan je gezondheid met de terugreis.

  • 12 Juli 2017 - 20:45

    Tonneke:

    Super Pierre dat je het weer gehaald hebt.
    Wat kun jij trots zijn.
    En inderdaad de terug reis zal wel zwaarder zijn.
    Wat je gedaan hebt is een hele prestatie
    Super xxx

  • 12 Juli 2017 - 21:42

    Fred En Marian:

    Fantastisch en proficiat Pierre en geniet van de mooie dingen in Rome.
    Heel verstandig om even na te denken hoe je terugkeert naar 't Hout.
    Veel plezier nog in Rome en de pastoor van ons zal wel trots op je zijn.

  • 12 Juli 2017 - 22:52

    Leo Van Turnhout:

    Ciao Petrus,

    Ik heb maar één wooord: respect!

    Groet, Leo

  • 13 Juli 2017 - 07:33

    Henk En Janice:

    Wauw Pierre, wat geweldig! Gefeliciteerd met deze super fiets- en volhoudprestatie!
    Zoals bij Santiago zullen de herinneringen aan deze reis je altijd vergezellen!
    Geniet nog in Rome en tot jouw volgende blog!

  • 13 Juli 2017 - 07:54

    ELS:

    S U P E R dat je het weer gehaald hebt Pierre. PROFICIAT ff Maar een paar dagen bijkomen in Rome. Heul wat kilometers in de benen. Ik vond Rome heel mooi LET WEL OP VOOR ZAKKENROLLERS (ook kleine kinderen) Misschien wel heel verstandig om gedeeltelijk terug te fietsen. Ge bent geen 18 meer. Fijne dagen daar Groetjes Els

  • 13 Juli 2017 - 08:45

    Patricia:

    Prachtig Pierre: Je hebt het gehaald! Was pittig voor jullie en ik vind het een hele grote prestatie in volharding. Geniet van Rome.

  • 13 Juli 2017 - 09:30

    Herman Kockx:

    Pierre een goede ochtend
    Proficiat, gefeliciteerd, fantastico, weer een wereldprestatie geleverd. Petje af. Ben benieuwd naar je volgend exploot.
    Nog veel genot in Rome. Gooi een cent in de Trevi fontein , dan wordt je nog een keer terug verwacht
    mvg
    Herman

  • 13 Juli 2017 - 16:25

    Ton Van Mierlo:

    De kers op de taart, een kroon op je inspanning, een veer in......
    Geweld Pierre deze geleverde prestatie.
    Ik snap ook je uitleg voor wat betreft de terug reis.
    De inspanning die het heeft gekost om je doe te bereiken is erg groot geweest en deze zelfde inspanning te leveren om nu ook weet terug te gaan is enorm.
    We zullen elkaar dan niet in Basel treffen. ik ben daar pas op 27 aug.
    Dank je wel ook voor je genomen moeite in Rome. erg lief

    Ton en Margot

  • 13 Juli 2017 - 20:04

    Frank:

    Geweldig, Pierre. Geniet met volle teugen van ROMA!

  • 13 Juli 2017 - 20:59

    Hans En Anja:

    Hoi Pierre,
    Je hebt weer een top prestatie geleverd, iets waar je trots op mag zijn. Geniet nog even in Rome. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 49745

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: