Deel drie van het routeboek is begonnen. - Reisverslag uit Etsaut, Frankrijk van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Deel drie van het routeboek is begonnen. - Reisverslag uit Etsaut, Frankrijk van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Deel drie van het routeboek is begonnen.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

01 Juli 2016 | Frankrijk, Etsaut

Deel drie van het routeboek is begonnen..
Vrijdag 1 juli van, Sauveterre- de- Béarn naar Etsaut over 81 km.

Toen ik gisteren op de camping arriveerde kreeg ik een plaatsje toegewezen naast een Nederlands stel uit Vlaardingen dat daar al een aantal weken vertoefde. De vrouw had nog niet in de gaten dat ik een landgenoot was en vroeg na een tijdje in het Engels waar ik vandaan kwam. Toen ik mij bekend maakte zei ze meteen. Mijn man is ook met de renfiets even weg maar als hij terug is kom je maar een biertje pakken. Uiteraard heb ik daar geen nee opgezegd. Toen ze zag dat ik naar de wasmachine keek in het gebouw bood ze meteen haar hulp aan en zei dat het vier euro kosten en als ik hem nu aan zou zetten dan is de was vanavond droog. Dus ik heb al mijn was gepakt en erin gedaan en laat op de avond was het schoon en droog. Ik dacht een beter begin kan ik niet maken voor morgen.

Vanmorgen om zes uur opgestaan, gewassen en aangekleed heb ik een pannetje met water opgezet voor theewater en daarna knakworsten warm gemaakt en deze opgegeten met vier snede brood en een banaan. Ik dacht de hongerklop zal mij niet overkomen het eerste uur. Voor het eerst was mijn tent vanbuiten en vanbinnen helemaal droog dus, kon ik alles snel inpakken en op tijd gaan. Het zag ernaar uit dat het weer hetzelfde zou zijn als dat van woensdag toen was het bewolkt en 21 graden. Gisteren was er de hele dag zon en was het 28 graden. Dus vandaag was het ideaal weer om te fietsen.

En dat is het ook geweest want van de 81 km heb ik nu 37 km van de klim afgelegd en als het goed is moet ik er morgen nog 20 maar dat zijn wel de zwaarste.

Voor dat ik aan de klim zou beginnen heb ik eerst nog een kop theegedronken in Oloron-Ste-Marie en een kwartiertje pauze gepakt. Het is een bekende pelgrimsplaats waar je nog van alles kunt krijgen voor dat je aan de klim begint. Zoals fietsonderdelen, eten en een postkantoor om je overbodige spullen terug naar huis toe te sturen. Maar dat alles is voor mij niet van toepassing. Hierna ben ik verdergegaan en het ging redelijk goed. Maar wat is het machtig mooi als je hier fietst en je ziet die bergen voor je. De inspanning die je hiervoor moet leveren maakt het dubbel en dwars waard. Het mooie is ook dat je dan ook af en toe door hele kleine steegjes van de dorpjes fietst. Aan de kant van Frankrijk is nog alles groen en kijk je steeds aar de bomen die rijkelijk groeien.

Om één uur begon de zon te schijnen en werd het meteen warm. Voor mij een teken om niet te lang meer door te gaan maar een slaapplaats te vinden en dat is en gîte geworden in Etsaut. Waar plaats is voor 50 personen, maar waar nu 4 Franse wandelaars zijn die hier in Frankrijk blijven lopen en ik. Vanavond met ze allen eten wat de pot schaft en morgenvroeg weer veder. Hopelijk hetzelfde weer als vandaag want dat is het perfecte weer om te klimmen. Maar dat laat ik jullie morgen weten

Au revoir, á demain

  • 01 Juli 2016 - 16:40

    Anita & Peter:

    Hoi Pierre
    Weer een leuk verslag.
    Je geniet er echt van en dat maakt het fietsen (de inspanning) nog mooier.
    PS: hoeveel km's heb je nu in totaal gefietst en hoeveel moet je nog?
    Zet hem op en Toi Toi Toi tot morgen.
    Gr Peter en Anita


  • 01 Juli 2016 - 16:42

    Ton Van Mierlo:

    het gaat je voor de wind Pierre. Je zit mogelijk tegen die heuvelruggen van de Pireneen aan te hikken. ze zijn lang niet zo zwaar als de Ardenne. Niet te min zul je er wel voor moeten knokken.
    Wat je schrijft over het wassen van je kleding. Dat klop zeker. het geeft een fijn fris en veilig gevoel als al je kleding weer fris en schoon is. het geeft je innerlijke kracht.
    Ik wens je veel succes vandaag met je klim naar boven. en voor vanavond smakelijk eten en lekker slapen.

  • 01 Juli 2016 - 18:50

    Wim R:

    Hallo Pierre,
    Mooi opgeschoten in de vallei van de Aspe. In mijn atlas heb ik Etsaut nog kunnen spotten. Ook de Col du Somport staat er nog op, en dan vlieg je naar beneden, Spanje in, en kan mijn Frankrijk atlas weer op de plank. Fijn dat alles meezit en op z'n plek valt. Bon courage morgen. Jacqueline en Wim

  • 01 Juli 2016 - 19:12

    Leo:

    Hey Pierre,

    Naast het afzien van de klim, wordt het ook zeker flink genieten van de prachtige omgeving. Stop tussendoor op tijd en geniet er van. Neem daar beslist de tijd voor. Lekker tussendoor bijtanken en weer verder.
    Slim bekeken om schoon, fris en alles droog aan de tocht te beginnen. Daar heb je dan geen omkijken naar of behoef je niet over in te zitten. De oversteek door de Pyreneeën wordt zeker een geweldige ervaring die ze jou niet meer afnemen. En je weet het, na flink klimmen, komt ook flink afdalen en dat gaat een stuk gemakkelijker. Alhoewel je hierbij ook goed op moet letten!
    Fijn dat je er zo van geniet en dat genieten wordt nu alleen maar sterker.
    Een fijne avond, goede nachtrust en............

    À demain.

    Groet, Leo

  • 02 Juli 2016 - 07:48

    Frank:

    Fantastisch, Pierre. Terwijl ik dit tik, fiets jij waarschijnlijk al in Spanje (09.45 uur). Mogelijk kun je het nauwelijks geloven, maar ik ben volgens mij een beetje jaloers op wat jij deze dagen allemaal onderneemt. Heel veel succes in de Pyreneeen. Geweldig om die op te zien doemen (ook op de fotos). Hoeveel heb je er na vandaag al weggetrapt? 1400 km? Ik hoop niet dat het te heiss wordt in de Spaanse zon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 49807

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: