Door polders en langs dijken. - Reisverslag uit Holwerd, Nederland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Door polders en langs dijken. - Reisverslag uit Holwerd, Nederland van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Door polders en langs dijken.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

22 Juli 2018 | Nederland, Holwerd

Door polders en langs dijken.

Zondag 22 juli, van Termunterzijl naar Holwerd over 114 km.

Gisteren bijna alleen op het veld gestaan en van niemand last dus een goede nachtrust gehad.
Om een uur of vier vielen er wat druppels op mijn tent, maar gelukkig regende het niet door en was mijn tent vanmorgen redelijk goed droog om in te pakken. Ik was net een paar kilometer onderweg of ik zag een klein kerkhofje midden op een dijk. Dus daar wilde ik meer van weten. Op het bord werd aangegeven dat op deze plaats vroeger een dorp is geweest en op de plaats waar nu nog een kerkhof was een kerk had gestaan. Het was de plaats Oterdum dat op 12 maart 1290 door een dijkdoorbraak door de zee werd verzwolgen, zo staat er te lezen. Ik vond het wel heel apart om dit zo te laten midden op een dijk.

Verder was het weer fietsen tegen de wind in, maar daar ga ik niet over klagen want dat weet je als je zoveel mogelijk langs de kust fietst of door een van de open polders die Nederland rijk is. Er was dan ook niet veel te zien als af en toe een grote boerderij met daarom heen heel veel land. Toen ik zo door de polder fietste en even in een bosgebiedje was zag ik op een paal het embleem van St. Jacob. Het embleem was een aanwijzing van het pelgrimspad van Uithuizen naar Hasselt. Ik moet zeggen ik ben het op elke reis en in elk land wel een keer tegen gekomen als het gaat om een St. Jacobsroute.

Net voor de vissersplaats Lauwersoog reed ik door een groot militair terrein, waar stond aangegeven dat er schietoefeningen plaatsvonden om dat er op sommige plaatsen een rode vlag hing. Maar heb niets gehoord of gezien dus men zal vrijdag wel vergeten zijn deze weg te halen. In Lauwersoog was het best wel druk met strandtoeristen.

Toen ik de buurt van het plaatsje Paesens kwam was daar een gedenkteken geplaatst van een Duitse zeemijn met natuurlijk weer het verhaal erachter. Op 10 september 1945 spoelde daar een Duitse zeemijn aan. Tijdens het onschadelijk maken van het ontstekingsmechanisme is er wat fout gegaan waardoor de mijn ontplofte en daarbij 5 mensen van de Marine en 3 dorpsbewoners die de mijn hadden gevonden werden gedood.

Nu heb ik een camping gevonden in de plaats Holwerd. Ook wel bekend denk ik van de oversteek naar Ameland. Morgen gaat het richting de afsluitdijk.

Wat toch nog even wil vertellen. Het is zondag dus frietdag voor mij en in de plaatselijke friettent een friet met mayo en een frikandel speciaal besteld en daar opgegeten. Maar als die dorpsbewoners met elkaar aan de praat gaan, dan kun je er echt helemaal niets van verstaan en heb je nog het gevoel dat je in het buitenland zit.

Tot morgen
Pierre

  • 22 Juli 2018 - 19:07

    Tonneke Klaassen :

    Hoi Pierre geniet nog van je laatste dagen langs de kust.
    Rob en ik hebben hem ook een stuk gefietst en was erg mooi. Gr Tonneke xxx

  • 22 Juli 2018 - 19:09

    Tonneke Klaassen :

    Hoi Pierre geniet nog van je laatste dagen langs de kust.
    Rob en ik hebben hem ook een stuk gefietst en was erg mooi. Gr Tonneke xxx

  • 22 Juli 2018 - 19:09

    Tonneke Klaassen :

    Hoi Pierre geniet nog van je laatste dagen langs de kust.
    Rob en ik hebben hem ook een stuk gefietst en was erg mooi. Gr Tonneke xxx

  • 22 Juli 2018 - 19:09

    Tonneke Klaassen :

    Hoi Pierre geniet nog van je laatste dagen langs de kust.
    Rob en ik hebben hem ook een stuk gefietst en was erg mooi. Gr Tonneke xxx

  • 22 Juli 2018 - 20:44

    Leo Van Turnhout:

    Hoi Pierre,

    Je gaat nog een mooie tocht maken. Langs de zee, ok beetje wind, is het prachtig. En het zal er inderdaad druk zijn want ik ben niet de enige die het mooi vindt. Met mij vooral vele Duitse toeristen die met goed weer graag op het strand liggen en met regelmaat pootje baden met die hoge temperaturen. Uiteraard ook Nederlanders en ik heb ze afgelopen vrijdag in Schevingen ook gezien......... jawel Aziaten.

    Die friet met en frikandel speciaal moet toch weer erg goed gesmaakt hebben als je die bijna 4 weken hebt moeten missen en er een vaste liefhebber van bent.

    Succes komende week met de hittegolf.

    Gr. Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 49788

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: