Een rustige zondag in juli - Reisverslag uit Massa Martana, Italië van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Een rustige zondag in juli - Reisverslag uit Massa Martana, Italië van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Een rustige zondag in juli

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

09 Juli 2017 | Italië, Massa Martana

Een rustige zondag in juli

Zondag 9 juli, van Assisi naar Massa Martana over 53 km

Het was een korte etappe vandaag, maar dat mag ook wel want het is zondag en tenslotte een rustdag.

Maar eerst nog even over gisteravond toen ik naar de stad Assisi ben geweest. Vanuit de camping vertrok er een bus naar de stad om 18:30 uur en zijn Ton en ik naar de stad gegaan. De stad Assisi is bekend geworden door de Heilige Franciscus en de Heilige Clara.

Even een stukje geschiedenis: Franciscus wordt in 1182 in Assisi geboren als zoon van een rijke stoffenkoopman. Hij wil niets liever dan ridder worden, maar in 1203 wordt hij gevangen genomen door Perúgia dat in oorlog is met Assisi. Zijn vader koopt hem vrij en lange tijd ligt Franciscus thuis ziek in bed. In deze tijd komt de Heilige tot inkeer door een ontmoeting met een lepralijder en begint hij melaatsen te verzorgen. Dan krijgt hij zijn roeping in het San Damianokerkje, waar het kruisbeeld zich naar hem toebuigt en zegt tegen hem: “Ga Franciscus, mijn zoon, en herstel mijn huis dat dreigt in te storten”. Franciscus neemt dit letterlijk op en hersteld eigenhandig het bouwvallig kerkje. Hij ziet af van de erfenis van zijn vader en besluit zich van het werelds leven af te wenden. Hij krijgt volgelingen en in 1209 besluit hij naar Rome te gaan om aan Paus Innocentius III goedkeuring te vragen voor zijn broedergemeenschap. In eerste instantie wordt dit geweigerd maar na een droom van de Paus, geeft de Paus toch goedkeuring voor diens Orde der Minderbroeders. In 1226 sterft Franciscus in Assisi. In 1228 wordt Franciscus Heilig verklaart.

In 1212 besluit Clara een dochter van een graaf in Assisi om zich aan te sluiten bij Franciscus. Later sluiten ook de twee zussen van Clara zich aan bij Franciscus. Tussen Clara en Franciscus bestond een sterke geestelijke band en samen stichten zij de Orde der Clarissen. Het eerste Clarissenklooster was dat van San Damiano. Clara overlijd 27 jaar later dan Franciscus. In 1958 wordt zij door Paus Pius XII uitgeroepen tot Patrones van de televisie. Jaarlijks bezoeken meer dan 5 miljoen mensen de Basiliek van St. Franciscus waar ook de tombe van Franciscus en Clara is.

Na een tour gemaakt te hebben door de Basiliek waar niet gefilmd of gefotografeerd mag worden, maar ik wel een stempel heb gekregen in mijn pelgrimspaspoort zijn we door Assisi gelopen met zijn steile smalle straatjes en trappengangen. Maar het was zaterdag en rond 20:00 ging alles dicht. Maar de bus die ons op komt halen zou pas om 22:00 uur komen, dus hebben we besloten om maar terug te lopen naar de camping. Het was ongeveer 45 minuten lopen. Maar omdat er geen trottoirs zijn blijft het wel opletten met die maffe Italianen die voorbijrazen. Op de camping aangekomen hebben we nog een glas rode wijn gedronken en een hamburger gegeten.

Vandaag dus een korte etappe door de streek Umbrië. Bos, graan, zonnebloemen en wijnranken en olijfbomen wisselen elkaar af. Soms kom je dan ook nog een mooi huis tegen met een mooie oprijlaan. De paar klimmetjes van 3 kilometer lang en 4 tot 5% stijging van vandaag zijn goed te doen met daarbij een mooie afdaling. Wat mij opvalt is dat de wielrenners die je voorbij rijden of tegenkomt je allemaal groeten en respect hebben voor wat je doet. Dat in tegenstelling van de motorrijders en de auto’s.

Dus al vroeg op de camping aangekomen. In Italië zijn veel Agriturismo’s. Het zijn kleine boerderij-campings met eenvoudige voorzieningen en niet al te duur. Ook vandaag ben ik op zo’n camping aangekomen maar dit keer met een leuke badkamer met fijne douche en op loopafstand een restaurant. Dus dat komt weer helemaal goed vandaag.

Groeten Pierre

• 09 Juli 2017 - 18:42

Ton Van Mierlo:

Hoi Pierre en Tom:

wat mooi dit zo te lezen.
    Pierre, eigenlijk ben jij ook wel een beetje een Franciscus.
    Jouw doel en missie zijn zuiver van geest en met jou actie verbind je weer veel mensen
    Een Franciscus van 't Hout.

gr. Ton en Margot

• 09 Juli 2017 - 18:53

Wim Raaijmakers:

Hallo Pierre,
    Weer heerlijk genieten van je verslagen en foto's. Soms denk ik: was ik er maar bij, mooi al die ervaringen, het genieten van de mensen, de streek met alle verschillende specialiteiten. Assisi is voor ons ah-erlebnis. We waren er ook ooit, ...met de auto. Met je uitvoerige beschrijving weten we nu ook waar de Clarissen vandaan komen die destijds in de Molenstraat zaten en nu in Someren op weg zijn naar hun moeder Clara in de hemel. Overigens: de Capucijnen (ook Molenstraat vroeger) zijn ontstaan uit de Franciscanen.
    Zie je nog iets van de verschrikkelijke aardbevingen in dit gebied? Ook vorig najaar nog. Het episch centrum lag toen circa 75 km richting Apennijnen (achter Norcia).
    Vandaag naar een onvergetelijke tour-etappe in de Alpen gekeken. Daar hadden ze beter asfalt dan jij daar. Waar jij het met de snorders om je heen nog recht houdt (afkloppen!) was het daar vandaag één slachtveld. Gesink wervelbreuk, Thomas gevallen/eruit, Richie Porte had net zo goed dood kunnen zijn na stuurfout en val. Ik wil maar zeggen: blijf goed opletten, neem geen risico's. Blijf genieten. Morgen weer lekker verder naar Rome, terwijl ik je rol even overneem in Westwijzer.

• 09 Juli 2017 - 19:58

Herman Kockx:

Pierre een goede avond
    Ik lees iedere avond met veel interesse jouw belevenissen van de dag. Zoals reeds gemeld zijn we meter kleinkinderen in Knokke. Soms ontbreekt het me s'avonds aan enthousiasme om jenog te mailen. Soms denk ik dat jij minder vermoeid bent na 100 km dan wij na een dag met de kids

• 09 Juli 2017 - 21:42

Leo Van Turnhout:

Hey Pierro,

Mooi verhaal weer en zo te lezen bevallen de hamburgers goed in Italië. Weet je wat ook heel lekker is: spagetti con carne, pomodore e aglio.
    Als het goed is is dat spagetti met tomatensaus, gehakt en veel knoflook.

De wegen kunnen inderdaad slecht zijn en het verkeer nog slechter. Die Italianen rijden als gekken.

Ik merk wel dat je steeds meer geloofshistoricus aan het worden bent. Je bent goed op de hoogte.
    Heel verstandig om je aan de planning van het routeboek te houden. Je hoeft namelijk voor niemand te haasten en je zit al bijna op je einddoel.
    Geniet van het Italiaanse plattelandsleven en vooral de vriendelijkheid van de mensen.

Wij hebben hier in Nederland qua weer ook niet te klagen. We beleven al langere tijd hoge temperaturen. Niet zo hoog als bij jou, maar toch heel hoog voor Nederlandse begrippen.

Blijf genieten Pierro, dan doen wij dat ook.

A domani.
    Groet, Leo