Het "einde" van de wereld gezien. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Het "einde" van de wereld gezien. - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Het "einde" van de wereld gezien.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

17 Juli 2016 | Spanje, Fisterra

Het “einde” van de wereld gezien.
Zondag 17 juli, van Santiago de Compostela naar Fisterraa over 96 km

Vanmorgen in alle vroegte vertrokken omdat het weer een warme dag zou worden en ik ook niet wist of ik de afstand in één keer zou doen of onderweg zou stoppen en zou overnachten.

Heb mijn tent en de meeste spullen op de camping laten staan en alleen het hoognodige in een tas gedaan en meegenomen. En ik moet zeggen dat merk je wel met fietsen dat je veel minder gewicht bij je hebt. Ik heb ook de verkorte versie genomen naar Fisterra toe, wat voor een groot deel over de verbindingsweg gaat en pas de laatste 35 km weer door de dorpjes.

Het liep allemaal voorspoedig en ben een keer gestopt onderweg voor een kop thee. Ook nu weer heuvel op en heuvel af, maar zoals ik al schrijf met veel minder gewicht en dat is duidelijk merkbaar.

Met een gemiddelde snelheid van bijna 20 km per uur kwam ik om kwart voor één aan bij Faro de Fisterra. Dit is vrijwel het meest westelijke punt van Europa.

Ton Lutterman waar ik samen mee op de camping sta in Santiago, was met de bus naar Fisterra gegaan omdat die eerder naar huis gaat en het niet zou halen met de fiets. Hij stond verbaast te kijken dat ik er al was en hebben samen een colaatje gepakt waarna hij weer met de bus om één verder moest.

Een stukje historie van Fisterra geeft aan dat Fisterra in de prehistorie al een mythologische rituele plaats was met een van de drie zonaltaren waar bij zonsondergang offers werden gebracht met vruchtbaarheidsrituelen, als symbool van herboren worden. Hier lag het einde van de Sterrenbaan. In feite de voorloper van de Christelijke Camino. Hier staat ook de Camino kilometerpaal met 0,000 erop en heeft men uiteindelijk de Camino bereikt. Vroeger werden hier ook ter afsluiting van de tocht versleten uitrustingsstukken zoals bijvoorbeeld schoenen verbrand. Daar was ook een stenen oventje met een kruis voor gemaakt, maar omdat de mensen er een zooitje van maakte is het nu verboden en staat er een flinke boete op. Nu zie je verschillende plaatsen een schoen of een ander kledingstuk liggen.

Omdat het zo voorspoedig verlopen is ben ik teruggefietst naar het dorp en zit daar nu in een hostel.
Heb vanmiddag heerlijk in een visrestaurant gegeten. Scampi’s met inktvis in knoflookolie en een schaaltje mosselen.
Morgen fiets ik weer terug zodat ik nog twee dagen heb in Santiago om nog wat dingen te bezichtigen en mijn klaar te maken voor de terugreis.

Adiós, hasta mañana

  • 17 Juli 2016 - 22:41

    Leo:

    Hey Pierre,
    Dacht ik het niet, in 1 keer. Mooi. Ik hoop dat je van die zeevruchten hebt genoten in het restaurantje wat ik je doorgegeven heb. Jammer dat mensen er overal zo'n zooitje van maken en daardoor een traditie als op Finisterra uiteindelijk verboden is geworden.
    Slim om een groot deel van je spullen op de camping in Santiago te laten. Je moet immers toch terug. Zolang je maar een schone onderbroek mee hebt genomen, dan komt alles goed.
    Geniet van dit "einde van de wereld" en een goede rit terug gewenst.
    Fijne avond.

    Groet,Leo

  • 18 Juli 2016 - 13:15

    Ton Van Mierlo:

    Hoi Pierre: je ben met een been al afscheid aan het nemen en het andere been wil nog lang niet stoppen. ik lees uit alles dat je nog steeds met volle teugen geniet van jou reis.
    mooi is het te lezen hoe jij dit beleeft. Ik stel voor dat je de komende weken nog even blijft fietsen

    gr. Ton en Margot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 49800

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: