Een bijzonder moment In santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Een bijzonder moment In santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Een bijzonder moment In santiago de Compostela

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

15 Juli 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Een bijzonder moment in Santiago de Compostela.
Vrijdag 15 juli van, Arzúa naar Santiago de Compostela over 48 km.

Het was een bijzondere maar ook rare dag vandaag. Vanochtend om half negen vertrokken in Arzúa(eigenlijk uit Ribadiso want daar ligt de camping). Ik had de tijd dus kon rustig aandoen. Ook deze dag weer een aantal lastige klimmetjes variërend van 7% tot 10%, maar het was maar 48 km.

Richting Touro ga je nog door een mooie groene streek met Eucalyptusbomen naar Santiago de Compostela toe. Maar als je zo dertig dagen alleen rondfietst en veel in gedachten verzonken bent en in je zelf praat komt er toch een bepaald moment wat je niet onder controle hebt. En dat was voor mij ongeveer 10 kilometer voor Santiago. Ik was in gedachten verzonken en praten tegen mij maatje die met me meereist in gedachten en in de schelp voor op de tas dat het zo goed ging en dat we er bijna waren en toen werd ik emotioneel en kwamen de waterlanders voor de dag. Vraag mij niet waarom maar het gebeurde. Het was voor mij een moment om te stoppen en een rustmoment te nemen aan de kant.

Na een kwartiertje ben ik weer verder gegaan richting Santiago de Compostela. Om bij de Kathedraal in Santiago te komen moet je nog een stukje klimmen, maar het lijkt dan net of dat er iemand je een zetje in de rug geeft want het ging gemakkelijker als dan ik verwacht had. En dan, dan kom je op het plein aan voor de Kathedraal en zie je daar groepjes mensen staan die dansen en zingen. En mensen die op de grond liggen en zitten omdat ze blij zijn dat ze het gehaald hebben. Mij gaf het een gevoel van geluk dat ik blij was dat ik het gehaald had, een blij gevoel dat ik dit heb mogen doen en een blij gevoel dat ik het avontuur samen met mijn maatje heb kunnen doen. Ik werd aangesproken door een echtpaar uit Limburg die een dag eerder waren aangekomen op de fiets en feliciteerde mij met de komst naar Santiago. Na even wat met elkaar gesproken te hebben vroeg ik of ze van mij een foto wilde maken voor het plein want geen probleem was.

Hierna ben ik naar het bureau van Compostela gegaan om de laatste stempel te halen en het certificaat in ontvangst te nemen. Het was er druk want ik heb drie kwartier in de rij moeten staan, maar toen ik aan de beurt was vond het de man aan het loket dat ik wel veel voornemen had en sprak mij aan met Petrus omdat het mijn eerste Doopnaam is. En bleef mij maar Petrus noemen en was verwonderd dat ik met de fiets uit Nederland was gekomen, waarbij ik dacht dat ik zeker niet de eerste was maar volgens mij zijn het allemaal vrijwilligers die daar werken.

Na het certificaat en het persoonlijke certificaat met daarop het aantal kilometers en het aantal dagen dat je erover gedaan hebt opgehaald te hebben. Ben ik op zoek gegaan naar “de huiskamer” van het genootschap St. Jacob uit Nederland. Ik kon het maar niet vinden maar hoorde dat het achter het gebouw van het bureau van Santiago zat. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door en vrijwilligster van het genootschap met een kopje thee en een koekje en kreeg ik nog wat informatie.

Het was inmiddels vier uur en tijd om op zoek te gaan naar de camping die net buiten Santiago ligt.
Na mij aangemeld te hebben bij de receptie en ik te horen kreeg dat ik zelf een plaatsje kon zoeken hoor ik eens een etage boven mij “het zal Pierre van der Linden toch niet zijn” en jawel hoor het was Ton Lutterman die ik deze reis al vier keer eerder had ontmoet. Na elkaar begroet te hebben ben ik mijn tent op gaan zetten. Omdat ik meteen WIFi op de camping had ben ik daarna op mijn stoeltje in de schaduw de berichten gaan lezen die ik van jullie bij het laatste reisverslag had gekregen.

En het is een heel raar gevoel maar ook omdat moment dat ik die berichtjes zit lezen schiet ik vol en begin ik als een kleine jongen te huilen heel stom maar het gebeurde gewoon. En dan denk je zover van huis alleen en toch zoveel mensen die met je begaan zijn.

Na weer tot mijzelf te zijn gekomen ben ik in de douche gegaan en ben ik met Ton naar de Kathedraal gegaan omdat er alleen op vrijdag een speciale Pelgrims mis wordt opgedragen.
Om half acht begon de mis in een Stampvolle Kathedraal. Het was een mis met veel ceremonieel en die volgens mij werd gedaan door een Kardinaal of een Bisschop (hij had in ieder geval een Mijter op en een Staf bij. Het maakte op mij veel indruk. Zo ook het wierrookvat wat op het laatst van de dienst door de kathedraal werd geslingerd.

Daarna ben ik een hapje gaan eten met Ton en om half elf naar bed gegaan. Morgen ga ik weer naar de Kathedraal want er is dan weer een mis om 12:00 uur en wik ik het slingerende wierrookvat filmen.

Adiós, hasta mañana

  • 16 Juli 2016 - 16:42

    Henk En Janice :

    Lieve Pierre,
    PROFICIAT met jouw super prestatie! Helemaal geweldig zeg!!! Onze complimenten!
    Met Anja als steun, heb je een reis gemaakt om nooit meer te vergeten.
    Geniet ervan.
    Lieve groet Henk en Janice

  • 16 Juli 2016 - 16:49

    Herman Kockx:

    Pierre
    Gefeliciteerd met je ongelooflijke prestatie!! Ik heb het reeds herhaaldelijk gezegd ik doe mijn petje(pet want ik heb een grote kop) af voor hetgeen je gerealiseerd hebt. Het moet een ongelooflijke ervaring zijn om tot het Select clubje te mogen behoren. Nog een voorspoedige terug reis en ik hoop je kortelings te spreken.
    Geniet nog van je verblijf
    Groetjes

  • 16 Juli 2016 - 16:57

    Marja:

    Lieve Pierre, van harte gefeliciteerd met het voltooien van deze prachtige tocht. Ik wens je van harte dat het je heeft gebracht waarvoor je het hebt gedaan. Het is in ieder geval een fantastische prestatie!!
    Dikke kus hiervoor! Op zijn frans;-)
    Marja

  • 16 Juli 2016 - 17:05

    Leo:

    Hey Petrus,

    Wow..... Wat een mooi verhaal. Het doel is bereikt en er is veel losgekomen. Goed zo Pierre, een mooie gelegenheid om het e.e.a. eens goed van je af te schudden en dat moet ook. Wat mooi om te lezen dat jij vooral samen met Anja de reis gemaakt hebt en veel in gesprek met haar geweest bent. Wat ontzettend goed. Dit alleen al is een bekroning op het avontuur.
    Fijn dat je Ton weer getroffen hebt en daar de avond mee doorgebracht hebt. Dat kon je vast goed gebruiken.
    Ik had je al gefeliciteerd via de app en doe dat nu ook weer want man wat heb jij een prestatie geleverd. Nagenoeg alle dagen onafgebroken gefietst en veel meegemaakt, zowel poaitief als negatief. En ja, mensen zijn met jou begaan. Fijn toch......
    Het was iedere dag de vraag....heeft ie een goede slaapplek kunnen vinden, heeft ie wifi, komt zijn dagavontuur weer door? Iedereen leefde met je mee. Supporters genoeg. En stiekum wist je dat wel, want je zorgde er wel voor dat de verhalen tijdig gepost werden, inclusief de foto's. En ook van hieruit werd niet geaccepteerd dat de site niet werkte. Er werd volop contact opgenomen met de redactie en de boel was snel weer in de lucht.

    Je hebt nog een aantal dagen om volop te genieten en doe dat vooral. Nog ff onderweg naar Finesterre, waar je nog zo graag naar toe wilt gaan. Daar kun je alles wat je nog kwijt wil verbranden en achter je laten. Doe dat vooral!
    Ben blij dat je die tocht nog gaat maken, hebben we in ieder geval de komende dagen nog genoeg leesvoer.

    Veel plezier daar en succes weer de komende dagen. Het zal een stuk vlakker zijn, dat fietst plezieriger.

    Groet, Leo


  • 16 Juli 2016 - 17:08

    Rob:

    Heel heel mooi proficiat
    Mooi emotioneel verslag
    Je kunt nog langs komen zit ook in Spanje Gr

  • 16 Juli 2016 - 17:15

    Fred En Marian:

    Proficiat Pierre met je geweldige prestatie. Grote klasse en Mierlo-Hout is trots op je.
    Anja is met je meegegaan deze reis en heeft je onderweg voor alles beschermd.
    Wat een avontuur en ga nu maar een paar dagen genieten.
    Een goede terug reis en spoedig tot ziens.
    Lieve groetjes Fred en Marian

  • 16 Juli 2016 - 17:59

    Pieter Vermunt:

    Beste Pierre, (Petrus...)

    Proficiat een super prestatie! De emotie is voelbaar in je verslagen dus ik denk dat je iedereen wel hebt geraakt! Het is niet voor niets dat mensen met je meeleven.. En inderdaad waarom verbaasd het me niet dat het precies volgens planning is verlopen... kan menig manager nog een voorbeeld aannemen. Ik zou zeggen koester dit moment met je gedachtenis aan Anja en een veilig reis terug.

  • 16 Juli 2016 - 19:00

    Hans En Anja:

    Hoi Petrus, gefeliciteerd met het voltooien van deze mooie reis. De emotie komt hier door het scherm met het lezen van je verslagen. We hebben niet alle verslagen kunnen lezen ( geen verbinding )maar dat zal wel een keer gebeuren als je terug bent. Geniet nog van je tijd in Santiago en we wensen je een goede terug reis.

  • 16 Juli 2016 - 19:03

    Ina:

    Gefeliciteerd Pierre met deze geweldige prestatie!
    Fijn dat je de eindstreep zonder kleerscheuren hebt gehaald.
    Geniet nog van je dagen in Spanje. Ik lees bij Leo zijn verhaal dat je nog een stukje doorfietst. Ik lees graag je verhalen daarover.
    Hasta mañana!

  • 16 Juli 2016 - 19:49

    Frank:

    Pierre, van harte proficiat met de behaalde reis. Machtig mooi hoe je met deze reis het verleden verwerkt.
    Nog een heel fijn verblijf ik Santiago en mooi dat wij je binnenkort weer in Helmond kunnen ontmoeten.

  • 16 Juli 2016 - 21:20

    Petrie:

    Hoi Pierre

    Als eerste van harte gefeliciteerd met de behaalde prestatie
    Mag je supertrots op zijn. Ook het emotionele hoort er bij. Als ik het lees word ik het zelfs.
    Super dat je deze droom hebt waargemaakt.

    Geniet nog van alles we zien je weer gauw

    Gr. Petrie

  • 16 Juli 2016 - 22:50

    Christ Langewouters:

    Klasse Pierre, wat een prestatie Proficiat.Het waren leuke verslagen om te lezen.Goede terugreis en we spreken elkaar wel weer.
    Hartelijke groeten Christ en Ietje

  • 16 Juli 2016 - 22:59

    Tonneke :

    Hoi Pierre
    Super trots zijn wij.
    Rob zat je verslag voor te lezen en hebben we samen een traantje moeten laten.
    Wat zal je maatje trots op je zijn.
    Goede terug reis dikke kus heb je verdiend .
    Gr Tonneke xxx

  • 17 Juli 2016 - 07:02

    Gerrit En Liszeth:

    Pierre PROFICIAT
    Superrrrrrrr gewoon kippevel zelfs ik heb een traantje moeten laten laat staan jijzelf
    GENIET nog van die dagen daar en wij doen t jou niet na Bedankt voor alle mooie fotos en verhaaltjes wat een reis GEWELDIG !! Heel t Hout is trots op jou en op je dochters natuurlijk
    Dikke kus Gerrit en Liszeth

  • 17 Juli 2016 - 07:20

    Frans Vd Vorsr:

    Klasse Pierre, een geweldige prestage. Jou Anja zou trots op je zijn.
    Het ga je goed,

  • 17 Juli 2016 - 08:31

    Ton Van Mierlo:

    Pierre, vent van mijn hart. geweldig. proficiat
    En tranen horen er bij, ik herkend dit als geen ander.
    het geen je schrijft is precies zo als ik had verwacht.
    Jou maatje is er kei trots op.
    Je hebt u nog een paar dagen te gaan, denk er eens over na. en dat moet je zeker doen. Evalueer deze reis eens goed met je. deze gedachten van je zou ik graag willen lezen.
    dus wat zou ik anders gedaan hebben. zowel in route, dagetappes, afstanden rustmomenten, camping of overnachtingsplaatsen en je zelf met of zonder fietsmaat
    ik ben benieuwd wat het gaat worden.

  • 17 Juli 2016 - 09:30

    Patricia:

    Gefeliciteerd Pierre met het halen van je einddoel!
    Prachtig laatste verslag heb je geschreven en ik ben zeer geroerd door je emoties.
    De 'toevallige' ontmoeting met Ton is bijzonder, blij dat jullie samen deze afsluitende avond hebben doorgebracht. Jullie weten zelf wat deze tocht met je gedaan heeft en dan is het delen bijzonder, denk ik.

    Heb een mooie week en ik wens je het allerbeste!
    Groet!

  • 17 Juli 2016 - 09:40

    M&M:

    Ha Pierreke,
    Hartstikke mooi en wat een verhalen. Prachtig. We hadden je bericht gisteren gelezen maar waren niet in de gelegenheid te regeren. Maar Pierre, wat een mooie ervaring.
    Ongelooflijk, lang ben je met de voorbereiding bezig geweest en dan sta je in daar ineens. Mission accomplished.
    Ik keek vanmorgen naar de foto van Anja, vreemd dat ik toevallig vanmorgen naar de foto keek. Maar het is goed zo blijkbaar.
    Nu start deel 2 van de tocht, als toetje.

    Geniet van deze zondag, geniet van al die momenten, impressies, mensen en neem er nog een op.

    Vrede, liefs en alle goeds,
    M&M

  • 17 Juli 2016 - 11:26

    Anita En Peter :

    Pierre wat geweldig dat je je doel hebt berijkt.gefeliciteerd.
    Ook ik moest een traantje laten dat jij dit hebt berijkt met op je schouder jouw engel.
    Ik heb al meerdere malen verslag gedaan bij Anja op het kerkhof om ook mijn verdriet een beetje te verwerken .
    We hebben erg genoten van jouw verhalen en hopelijk heeft het gebracht wat je ervan verwachtte.
    Geniet nog en goede terugreis naar mierlo hout.waar je meiden op je wachtten.
    Je mag zeeeeer trots zijn xxxx

  • 17 Juli 2016 - 13:53

    Els:

    Van harte gefeliciteerd Pierre. Een top prestatie !
    Echt geweldig ! Je verslagen zijn erg leuk om dagelijks te krijgen. En nu lekker een paar dagen niks doen. Geniet nog van je tijd in Santiago. Groetjes Els


  • 17 Juli 2016 - 14:32

    Mies:


    Petje af,
    Vur dizze mens,

    Bewondering ,

    Een rij van ingrediënten nemen ze je nooit meer af:

    Impressie, dromen, emotie, prestatie, complimenten, herinneringen, mee leven van veel mensen die je een warm hart toedragen, Anja zou trots geweest zijn, je meiden, en waarschijnlijk nog veel meer.
    Bewondering hiervoor, goeie reis terug UT hout wacht op je.... Dus welkom thuis!!!!!
    Groeten mies




  • 17 Juli 2016 - 15:21

    Wim R:

    Geweldig Pierre, gefeliciteerd, je hebt je doel op voortreffelijke wijze gehaald. Heel mooi dat je ook je emoties met ons deelt. Petje af. Hier word je sterker van. Niemand neemt je dit nog af. Geniet nog van de laatste dagen.
    Groetjes, Jacqueline en Wim

  • 19 Juli 2016 - 10:47

    Leo L.:

    Hoi Pierre,

    Het is volbracht. Wat je in de laatste maanden al in je hoofd hebt beleefd is werkelijkheid geworden. En hoe. Niet alleen een geweldige fietser ben je maar ook een goede verteller. Heel erg gefeliciteerd en misschien zijn alle spontane emoties wel de mooiste beloning. Het is ook niet niks allemaal.
    Heel veel groeten en een goede terugreis.
    Leo L.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 49812

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: