Santiago de Compostela komt dichterbij. - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela komt dichterbij. - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela komt dichterbij.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

13 Juli 2016 | Spanje, Portomarín

Santiago de Compostela komt dichterbij.
Woensdag 13 juli van, Puerto Pedrafita naar Potomarin over 74 km.

Na een goede nachtrust ben ik vanmorgen om halfnegen vertrokken richting het hoogste punt van de Alto do Cebreiro. Bewust wat later vertrokken omdat het dan niet zo koud zou zijn en omdat ik vandaag geen lange rit zou maken. Het was nog een beetje mistig op de Cebreiro maar niet al te koud en je komt nu ook verschillende wandelaars tegen. Net voorbij de top op 1300 meter staat een Pelgrimsbeeld van San Roque en natuurlijk wil ik daarmee op de foto. Je hebt een geweldig uitzicht op de Alt do Cebreiro over het groene dal wat er prachtig bij ligt.

Maar het plaatsje Cebreiro is niet het hoogste punt want 35 meter hoger ligt Alto do Polo op 1335 meter en daarna begint er een afdaling van 12 km wat wel lekker is. Onder aan de afdaling kom je in het plaatsje Triacastela en daar drink ik een kop thee en vraag om een stempel. Want ik heb begrepen dat je moet zorgen dat je in ieder geval van de laatste 200 km voldoende stempels hebt.

Daarna is het klimmen en dalen en in het kleine dorpje Samos fiets ik om een klooster heen wat het oudste van Spanje is. Het Monasterio San Julián. Ook daar ga ik naar binnen voor een stempel, die ik van een vriendelijke pater krijg en deze vraagt of ik meer wil zien, hij bedoelt de binnentuin van het klooster, maar ik bedank vriendelijk en ga verder.

De volgende grotere plaats is Sarria waar ik een ontbijtje neem en nogmaals in mijn routeboek kijk waar ik het beste kan stoppen. Het wordt Portomarin wat 24 km verder ligt. Ik kies deze plaats omdat daar meer mogelijkheden zijn voor te overnachten en dat ik niet net als gisteren moet door fietsen om maar iets te kunnen vinden.

Met nog 100 km te gaan naar Santiago de Compostela komt het steeds dichterbij en weeg ik af of ik er twee dagen over zal doen of in een keer door wil fietsen. Wat het wordt lees je morgen.

Adiós, hasta mañana

Ps. Helaas kan op de site nog geen filmpjes plaatsen omdat het niet beschikbaar is. Maar als ik terug in Nederland ben mail ik jullie deze.

  • 13 Juli 2016 - 16:28

    Ton Van Mierlo:

    Hoi Pierre:

    als je ik je mag adviseren, zou ik er 2 dagen over doen. anders kom je later aan in de stad die (bijna)aan het eindpunt zou zijn. het vinden van een slaapplek is dan prioriteit 1 en dus minder genieten van het binnen rijden. Het is veel mooier om in de ochtend Santiago binnen te rijden. en voldoend tijd te hebben voor een slaapplek.
    Maar goed dat is een keuze die de fietser zelf moet maken. Ik lees vol spanning wat het geworden is.

    Gr. Ton en Margot

  • 13 Juli 2016 - 16:40

    Anita En Peter :

    Hoi Pierre
    Wat geweldig dat je al zo ver bent,en je kunt hartstikke goed verslagen schrijven.
    Een genot om te lezen.
    Ja ja wat die priester betreft hmm je weet maar nooit wat hij wil laten zien haha.
    We wensen je veel succes voor de laatste kilometers.
    We duimen voor je.
    Wanneer kom je terug.
    Gr.anita en Peter


  • 13 Juli 2016 - 17:07

    Marja:

    Hey Pierre, en dan gaat het toch ineens snel! Nog maar 100 km te gaan Fantastisch, maar waarschijnlijk ook weer jammer dat het bijna voltooid is. Neem lekker 2 dagen voor de laatste loodjes. Het genieten nog wat rekken. Heel veel plezier voor die laatste dagen en ik wens je een veilige en behouden aankomst in Santiago. Adios!!

  • 13 Juli 2016 - 17:51

    Wim R:

    Hallo Pierre,
    Wat een heerlijk gevoel zal het zijn nu het eindpunt in zicht komt, ruim binnen de geplande tijd, gezond en opgewekt. En wat een mooie landschappen ben je gepasseerd, wat is Spanje mooi en afwisselend. Lekker ook 12 km naar beneden. Gelukkig niet zo'n stormwind als in de Tour vandaag. Zojuist Sagan in de sprint tegen Froome zien winnen. Uniek dat de gele en groene trui op het laatst iedereen een poepie lieten ruiken. Je stempelvel moet onderhand aardig gevuld zijn. Geniet de laatste 7 dagen nog zo veel mogelijk
    Groetjes Jacqueline en Wim

  • 13 Juli 2016 - 18:08

    Leo:

    Hey Pierre,
    Kanjer.......topper.....doorzetter.......
    Tja, wat moet ik nog meer zeggen over de fantastische prestatie die je tot nu toe geleverd hebt? Jou maken ze de pis echt niet lauw! Ik had al zo'n beetje het gevoel dat je gisteren moest zoeken naar een geschikte slaapplaats. En dat is alles behalve na een flinke tocht. Jouw verslag van het avontuur kwam laat binnen en dat zei genoeg. Maar vandaag weer hard gewerkt en volgens mij genoten van alles om je heen zoals ik op de foto's kan beoordelen.
    Lekker vroeg binnen en time to relax. Dat doe je toch maar goed.
    Wat de rit van morgen betreft, gewoon jouw eigen gevoel volgen zoals ik je ken en je altijd gedaan hebt. De tip van Ton is wel een goeie, maar ik begrijp ook dat je nog even door trapt tot de eindstreep. Die is nu wel erg dichtbij en is toch de ontlading van het geheel. Alhoewel 100 km wel een behoorlijke afstand is.
    Och, kijk maar. Alles afhankelijk van de zin, de behoefte, het weer enz. Het is jouw camino. Alle voorbij gegane dagen heb je iedere keer weer jouw eigen beslissing gemaakt. Dat zal je beslist nu ook gaan lukken. Zolang je er maar maar met volle teugen van blijft genieten, dat is toch wat ik je het meeste gun.
    Pierre jongu, je hebt het toch maar geflikt. Helemaal in je eentje zo'n grote tocht. Diepe waardering.
    Maak je eigen keus voor morgen en geniet vooral enorm van alles wat achter je ligt en wat voor je komt.

    Hasta mañana pelegrino!

    Groet, Leo

  • 13 Juli 2016 - 18:51

    Ina:

    Wauw, je bent er bijna! Mooie tocht weer vandaag aan de foto's te zien.
    Nu dan de laatste loodjes in 1 of 2 dagen. Geweldige prestatie!
    Geniet ervan.
    Groeten
    Ina

  • 13 Juli 2016 - 19:10

    M&M:

    Ha Pierreke,
    Heer lijk om je verslag weer te lezen.
    Marja kwam Sanne net tegen, praatje gemaakt. Donderdag weer thuis, dus nog heerlijk een week. Maak hem zo lang mogelijk, vroeg uit de veren en laatnaar bed, haha.
    Die tip van Tom is goed, 2 dagen. Ik hoorde dat er een dienst is 's middags voor de caminio gangers, dat is natuurlijk leuk om mee te maken.
    Vandaag ook een mooie dag, Marjoleine 27 jaar, waar blijft de tijd hè.
    Echt, mooie verslagen en wat vliegt de tijd toch. jaren kijk je er naar en dan ineens ben je er bijna.

    Pierreke, Vrede, liefs en alle goeds!

    Maarten en Marja

  • 13 Juli 2016 - 19:16

    Frank:

    Nog 100 km...ik kan mij voorstellen dat je er nog twee dagen over doet, want als je in Santiago aankomt is het afgelopen. Anderzijds wil je het misschien graag in stijl afsluiten met een klinkende etappe van 100 km.
    In ieder geval fantastisch tot nog toe...nu nog ff heerlijk afsluiten, Pierre. Succes!

  • 13 Juli 2016 - 22:16

    Petrie:

    Wauw nog maar 100 KM
    RESPECT man dat je dit hebt gedaan.
    Nog even en dan rijd je eindbestemming binnen en heb je je droom waargemaakt
    Zo leuk om op deze manier met je mee te mogen kijken
    Geniet nog van deze uurtjes en geniet van het binnenrijden
    Behouden aankomst wensen Willem en ik jou.
    Succes verder en GENIET

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 49770

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: