Wat een groot meer mooi kan zijn. - Reisverslag uit Sangüesa, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Wat een groot meer mooi kan zijn. - Reisverslag uit Sangüesa, Spanje van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Wat een groot meer mooi kan zijn.

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

03 Juli 2016 | Spanje, Sangüesa

Wat een groot meer mooi kan zijn
Zondag 3 juli van, Jaca naar Sangüsa over 105 km.

Vandaag de dag veel beter ingedeeld, maar toch nog meer kilometers gemaakt als dat bedoeld was.
De dag begon mat een klim van 7,5 km naar de Puerto de Oroel (1080m) met een stijgingspercentage van gemiddeld 6%. Ik ben heel rustig begonnen met een klein verzet en dat heeft mij weer vertrouwen gegeven voor de toekomst want het koste veel minder moeite als de dag daarvoor. Daarna ook een lange afdaling met een fijne temperatuur.

Na 28 km kwam ik bij een groot gebouw wat er ook wel modern uitzag. Het was het Monasterio Nuevo. Een abdij uit de 18e eeuw die verwoest werd maar waarvan de kerk behouden bleef en daarna grondig is gerestaureerd en nu een modern museum is waar het vroegere monnikenbestaan wordt uitgebeeld. Hierna volgde een steile afdaling naar een bijzonder bouwwerk, namelijk het verborgen klooster van San Juan de la Peña. Het ligt verscholen in de bossen onder een hoge overhangende rotswand. Toen ik eraan kwam was het nog niet open voor bezichtiging. Maar het is een bijzonder bouwwerk.

Bij kilometer 59 keek ik tegen de plaats Berdún aan. Een plaats gebouwd op een heuvel midden in een vallei. Een stukje verder begon een meer dat maar steeds groter leek te worden en maar aan mijn linkerzijde mee bleef gaan. Dit meer kwam uit bij het plaatsje Tiermas wat afgeleid is uit de romeinse tijd van Thermes oftewel warmwaterbonnen. Daar zou op 86,5 km ook een camping liggen. Dus dat vond ik een mooie gelegenheid om mijn tent op te zetten. Maar waar ik ook keek en waar ik ook zocht ik zag geen camping en het begon al aardig warm te worden. Dus dan maar weer door gefietst met de wetenschap dat ik nog een aantal klimmen erbij zou krijgen

Bij het plaatsje Yesa zag ik een hotel, dus ik dacht dan gaat het dat maar worden. Toen ik binnen stapte en een cola bestelde stond de tv aan waar net de GP Formule 1 met Jos Verstappen begonnen was. Na een klein kwartiertje gekeken te hebben, vroeg ik of ik een kamer kon krijgen. Maar de man schudde zijn hoofd en zei dat ze vol zaten. Hier had ik even niet op gerekend. Heb toen mijn routeboek gepakt en zag dat de plaats Sangüesa op 12 kilometer verder lag maar wel met een klim van 9% en 5% erin en het was op het heetst van de dag. Maar ik had niet veel keus dus ben maar gegaan. Onderweg dacht ik nog even, laat nu maar een bui regen komen, dan koelt het ten minsten af. Na toch een kleine vloek en al mijn bidons geledigd te hebben kwam ik op de camping aan en zag ik Jos Verstappen nog net tweede worden. Daar heb ik maar een groot glas Serveza opgepakt. Hierna mijn tent opgezet en een heerlijke douche gepakt.

Al met al weer een geweldige dag achter de rug want wat is het machtig mooi fietsen tussen al die bergen in. Morgen weer een nieuwe dag met een nieuw verhaal.

Adiós, hasta mañana

Ps. Heb gisteren veel problemen gehad met de Site waarbenjij.nu wat nog niet opgelost is dus ik probeer mijn verhaal even via een andere weg te versturen.

  • 05 Juli 2016 - 09:42

    Leo:

    Buena tarde Pierre,

    Zo te lezen was dat een pittige oversteek. Ik heb het ook wel eens mogen ervaren: boven op een top van een berg en dan mist en kou. (Niet op de fiets overigens) Geen hand voor ogen kunnen zien. Maar goed, snel vergeten. Je zit nu lekker in Spanje en hopelijk heb je de komende tijd alleen maar fijn fietsweer en niet te veel klimmetjes. Slim bekeken om na de afdaling eens goed bij te tanken en op te warmen. Dan kun je daarna de wereld weer aan. Houdt dat vakantiegevoel maar goed vast en geniet vanavond vooral van jouw boodschappen en het resultaat van vandaag niet te vergeten.
    De Tour de France is vandaag ook van start gegaan, maar die halen jou niet meer in.
    Fijne avond, goede nachtrust en hasta mañana.

    Groet, Leo

  • 05 Juli 2016 - 09:57

    Leo:

    Hallo Pierre,
    Het bovenstaande bericht komt even op de verkeerde plaats terrecht. Dit hoort bij het verslag van 2-7.

    Er zijn wat problemen met de site geweest, waardoor er geen reacties geplaatst konden worden. Tot vandaag dus.

    Je hebt gelukkig na gisteren weer een mooie dag gehad en zelfs Jos Verstappen tweede zien worden. Ik hoop niet dat dit het resultaat is van bijna 4 weken fietsen waarvan de laatste dagen flink klimmen. Zou er zuurstofgebrek zijn geweest op die hoogte?

    De temperaturen lopen goed op daar, zoveel zelfs dat je weer uitziet naar een flinke bui regen. Nou, wij hier niet want we zijn die buien wel meer dan zat.
    Het was wel even spannend vandaag om een slaapplek te vinden, maar het is toch weer gelukt dankzij jouw eindeloze doorzettingsvermogen. Dat glas Serveza zal zeker gesmaakt hebben na zo'n dag als vandaag.

    Groet, Leo

  • 05 Juli 2016 - 18:05

    Ton Van Mierlo:

    Hoi Pierre:

    het leek er even op dat je van de aardbodem was verdwenen. Maar ik had er stilletjes toch alle vertrouwen dat jij bleef door fietsen.

    goed aan gepakt vandaag.

    blijkbaar heeft waarbenjij.nu jou nog niet de toegezegde fotoruimte terug gegeven. ik heb van hen ook niet vernomen. Hopelijk hebben ze met jou contact gezocht.

    gr. Ton en Margot

  • 07 Juli 2016 - 05:56

    Frank:

    Mooie foto's Pierre. Fijn dat we je weer kunnen volgen..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 49800

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: