Een mooi dag en een nieuwe vriend gekregen - Reisverslag uit Bonneval, Frankrijk van Pierre Linden - WaarBenJij.nu Een mooi dag en een nieuwe vriend gekregen - Reisverslag uit Bonneval, Frankrijk van Pierre Linden - WaarBenJij.nu

Een mooi dag en een nieuwe vriend gekregen

Door: Pierre van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Pierre

22 Juni 2016 | Frankrijk, Bonneval

Een mooie dag vandaag en een nieuw vriend gekregen.

Woensdag 22 juni, van Bourdonné naar Bonneval over 89 km
Wat is het heerlijk om in je fietsershirt te kunnen beginnen in plaats van een wind of regenjack.
De tocht gaat via graanvelden en een groot stuk langs het riviertje de Eure in een prachtig mooi bosgebied met een mooi fietspad naast de Eure. In Adainville kom ik het eerste Château tegen wat nu dienst doet als kantoor voor het district. In Eure et Loir stop ik om een brood te kopen en bij de plaatselijke VVV een stempel te halen. In deze plaats staat ook een geweldig mooi Château wat men aan het restaureren is. Als ik de plaats uit fiets zie ik dat wij niet de enigste zijn met Hunebedden, want ook hier zijn er gevonden, niet veel maar die ze gevonden hebben worden goed bewaard.
Hoe dichter dat ik bij Chartres kom des te meer staat de pelgrimsroute aan gegeven. Maar Chartres heeft ook een eigen pelgrimsroute Saint Jacques wat wel eens voor verwarring kan zorgen. Als ik dan weer verder fiets langs de Eure kom ik bij een landgoed wat omheind is en zie ik een hond staan, ik weet niet welk ras maar hij staat mij gevaarlijk aan te kijken en binnen een mum van tijd zijn het er in een keer vier van die beesten en komen er nog twee aangespurt ik maak een foto en weet niet hoe snel ik weer op de fiets moet springen.
Daarna zoek ik even een rustplaats om mijnboterhammetjes op te eten. Als ik weer onderweg ben kom ik weer een Château tegen wat ontzettend groot is maar niet kan zien wat er nu in gevestigd is.
Ik neem afscheid van het riviertje de Eure en ga ik richting Maintenon. Echter de fietspad wordt onderbroken door een hek met een bord “Barree” en kan ik niet meer verder omdat men aan het werken is, maar dan zie ik van de andere kant twee wandelaars aan komen en vraag of ik er ook door mag. Maar de man bij de graafmachine blijft met zijn vingertje wijzen. Ik loop toch naar hem toe en zeg dat ik anders de weg niet weet. In het frans begint hij tegen mij te lullen dat ik om moet rijden. Als ik dan in het Engels zeg dat hij vandaag mijn beste vriend is als hij mij door laat kijkt hij mij aan. Ik zeg dat ik een foto van hem maak en dat hij op internet komt. Dan knikt hij en gaat er eens voor staan. Als ik dan voorbij zijn graafmachine loop zie ik dat het een stuk is van ongeveer 100 meter waar ze aan werken en daar wilde hij mij dan een paar km voor om laten fietsen, mijn vriend van de dag.
In Maintenon aangekomen fiets ik onder een grote boog door. Dit is een aquaduct waar men in 1640 aan begonnen is en dat 110 km lang moest worden om de tuinen en de fonteinen van het Château van Versailles te voorzien van water Het is echter nooit afgebouwd.
Dan kom ik aan in de grootte plaats Chartres, wat bekend staat om zijn Kathedraal en ik ga dus ook een kijkje nemen en maak er foto’s van. Er zijn echter ook mensen die nog geen fototoestel hebben en deze zitten op een bankje met papier en potlood te tekenen. Als ik dan even ga kijken dan zie ik dat ze alleen nog maar rechthoeken en vierkantjes op het papier hebben getekend dus dat kan nog wel even duren.
Als ik dan verder door de stad fiets heb ik even het gevoel dat ik in Brandevoort ben bij de marktoverkapping want deze heeft veel gelijkenis.
Na een paar steile klimmen en graanvelden kom ik aan in het plaatsje Bonneval en fiets ik tegen een mooi gebouw aan, het blijkt een psychiatrisch ziekenhuis te zijn dus ik fiets maar vlug door. Als ik op de camping aan kom krijg ik een verfrissende douche van boven dus moet ik even wachten om de tent op te zetten. Terug kijkend was het een mooie dag die ik nog veel hoop mee te maken.

  • 23 Juni 2016 - 18:29

    Leo:

    Hey Pierre,

    Mooi bericht weer. Wat een belefenis. Aan de foto's te zien zat je in een mooie omgeving en heb je heel mooi weer gehad. Dat moet extra genieten zijn geweest. En nu maar hopen dat het weer niet te warm gaat worden, want dat heeft ook zo zijn nadelen met het klimmen. En anders goed koelen
    Die man bij die graafmachine kon je toch wel aan zeker?

    Succes morgen.

    Groet,
    Leo

  • 23 Juni 2016 - 18:52

    M&M:

    Ha Pierreke,

    Mooi verhaal, een echte vriend :-)
    Fijn dat het weer beter is, hier 33 graden en broeierig.
    We zijn bij Marja's ouders vanmiddag en vannavond, schoonpa is 77 jaar geworden.
    Ook groetjes namens hen.

    Wordt je de kastelen al zat?
    Vroeger heb ik er veel gezien, "kastelen tocht" was het dan met mijn ouders mee, op een gegeven moment heb je ze wel gezien ;-)

    We zijn uiteraard weer benieuwd naar het nieuwe verslag.
    Recht zoals ie gaat.

    groet,
    Maarten & Marja

  • 23 Juni 2016 - 18:52

    Wim R:

    Hoi Pierre,
    Dat klinkt gelukkig anders. Zo te zien heb je weer extra energie gekregen en droge kleren. Hopelijk krijg je niet het weer dat wij vandaag hier hebben: boven de 30 graden en zeer hoge luchtvochtigheid. Zo'n beetje het type weer van Ton en Margo in Maleisië en Bali. Als het goed is zijn die vandaag weer thuis op de klep gevallen. De kathedraal van Chartres is een van de mooiste van Frankrijk, rond 1200 het grootste en hoogste bouwwerk dat ze konden bouwen. Vriendje Bako tactisch aangepakt. En vanavond weer lekker in je tentje. Plezierige tocht morgen, we kijken al weer uit naar je belevenissen en foto's.

  • 23 Juni 2016 - 19:38

    Ina :

    Hoi Pierre.
    Gelukkig beter weer deze dag. Je zit wel in een mooie omgeving, de Loire en haar kastelen.
    Een van mijn favoriete streken van Frankrijk. En dan natuurlijk de kathedraal van Chartres met haar prachtige ramen. Hopelijk de rest van je reis ook goed weer en mooie dingen om te zien. Ik reis met je mee in gedachten. Bon voyage!

  • 24 Juni 2016 - 14:16

    Marina Bickx:

    Hallo Pierre , Ik kijk er al naar uit om de mail te ontvangen met de melding dat ik je nieuwe verslag kan lezen dat vind ik super fijn , Wij zijn over 3 jaar vanuit Zoersel hier bij ons thuis naar Parijs gefietst en dat vonden wij al zalig maar nu jou rit zou ik niet aankunnen denk ik . Maar mooi en mooie foto's het is precies of we meerijden maar wij moeten niet zoveel moeite doen om die beklimmingen te trotseren he :-) ? ik hoop dat je nog mag fietsen met heel mooi weer en dat je nog vele mooie en interessante dingen mag tegenkomen tot hoors maar weer !! Groetjes Marina en Eddy uit Zoersel (Belgie )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pierre

Hallo, mijn naam is Pierre van der Linden en mijn eerste fietstocht was in 2016 naar Santiago de Compostela. in 2017 ben ik naar Rome geweest en in 2018 is de planning naar Praag. Wil je mij blijven volgen laat dan je mailadres even weten.

Actief sinds 19 Dec. 2015
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 49840

Voorgaande reizen:

15 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Op de fiets naar Praag 2018

15 Juni 2017 - 31 Juli 2017

Op weg naar Rome 2017

15 Juni 2016 - 21 Juli 2016

Op weg naar Santiago de Compostela 2016

Landen bezocht: